Skatteverkets reklam för att f svenskar att e-deklarera spelades in i Estland. Nu erkänner Björn Ternström vid Skatteverket att produktionen flyttades för att komma undan de svenska skatterna.
Skatteverkets reklam för att f svenskar att e-deklarera spelades in i Estland. Nu erkänner Björn Ternström vid Skatteverket att produktionen flyttades för att komma undan de svenska skatterna.

Skatteverket smet från skatten

Publicerad
Uppdaterad
Skatteverket har producerat åtta informationsfilmer om sms- och e-postdeklarationer. De har gjorts i Estland. Orsak: De höga skatterna i Sverige.
Inför årets deklarationsperiod producerade Skatteverket en serie reklamfilmer för att få fler att deklarera via sms eller e-post. Filmerna, som sänts i TV4, har "Parlamentet"-komikern Johan Wahlström i huvudrollen. När skatteverket undersökte hur mycket dessa filmer skulle kosta att göra i Sverige - med världens högsta skatter - blev slutsatsen att det skulle bli alldeles för dyrt.

"Ville hitta billigare sätt"

Därför åkte hela produktionsgänget till låglöne- och lågskattelandet Estland. Björn Ternström, seniorkonsult på Skatteverkets kommunikationsstab, var själv med i Tallinn under inspelningarna. Dessutom har han en statistroll i en av filmerna. Varför producerades filmerna i Tallinn? - Vi gjorde filmerna tillsammans med bankerna. Vi ville hitta ett billigt sätt att göra det här. Det var billigare att göra det i Tallinn. Hur mycket kostade produktionen i Tallinn? - Ungefär 1,6 miljoner kronor. Vad skulle det ha kostat i Sverige? - Mellan 50 och 100 procent mer. Vad beror det på? - Lönerna... Och skatterna? - Hmm... ha, ha! Du slingrar dig! - Ja, va fan... det är klart att Sverige är ett högskattesamhälle... jag vet vilken rubrik du vill ha! Lite pinsamt det här för Skatteverket? - Nej, vi har gjort filmer tidigare utomlands, i Barcelona och på Mallorca. Och broschyren "Dags att deklarera" har vi tryckt i Finland. För att det är billigare? - Ja, just det.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag