"Skansen-Jonas" utsatt för taxiterror

Publicerad

"Skansen-Jonas" Wahlström, 61, räddade en australiensisk turist från att bli skinnad av en oseriös taxichaufför.

Om det skrev han en insändare i Expressen.

Nu blir Wahlström taxitrakasserad av människor som beställer taxi i hans namn.

– Det är ju inte jag som drabbas, utan de stackars seriösa chaufförerna som beställts i mitt namn, säger Jonas Wahlström.

Jonas Wahlström varnade i sin insändare för oseriösa taxiåkare i Stockholm som försöker få in intet ont anande turister i bilen.

En seriös taxiåkare har ett referenspris på drygt 300 kronor, vilket tydligt står på skylten på en av rutorna.

Det finns exempel på taxiåkare som har kring 2 000 kronor som referenspris – de är alltså sex, sju gånger dyrare än till exempel Taxi Stockholm, Taxi Kurir och Taxi 020 och flera andra seriösa bolag. Och det är inte förbjudet, eftersom det råder fri konkurrens i taxibranschen.

"Sista jag hörde var chaufförens vrål"

Jonas Wahlström såg hur en australiensisk turist var på väg att sätta sig i en taxi där det stod 1 998 kronor på skylten. Wahlström skrev i sin insändare:

"När turisten är halvvägs inne i bilen uppmärksammar jag honom på att priset är ungefär sex gånger högre än vad det borde vara.

Han kliver ur bilen samtidigt som chauffören överfaller mig med våldsamma svordomar och vilt svängande armar. Hade inte turisten, min nye vän, som just insett att jag räddat honom, fattat tag i chaufförens arm hade smockan landat på min käke.

Det sista jag hörde var chaufförens vrål att jag kunde dra åt helvete. Jag svarade att var jag på väg åt det hållet hade jag definitivt tagit hans bil."

Taxichaufförerna drabbas

Sedan dess är Wahlström utsatt för taxitrakasserier av en eller flera okända människor som beställer taxi i Wahlströms namn och anger hans mobilnummer.

– Det har hänt ett dussin gånger. Det handlar alltid om en förbeställd taxi till antingen Kornhamnstorg, där jag räddade den australiensiske turisten, eller Skansen där jag arbetar. Och efter en stund ringer taxichauffören – alltid från ett seriöst bolag – och säger, att "bilen är framkörd, nu står jag här och väntar på dig."

Jonas Wahlström har nu stoppat alla beställningar i hans namn på de seriösa taxibolagen.

Har du gjort polisanmälan?

– Nej, det är nog ingen idé eftersom det är svårt att spåra vem som falskeligen ringer och beställer taxi i mitt namn. Jag tycker att de som beställer taxi i mitt namn är lite korkade – det är ju inte jag som drabbas, utan den stackars taxichauffören som får en så kallad "bomkörning", säger Jonas Wahlström.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag