My Morin.
My Morin.

Sjuksköterskan My, 32: Ta ansvar Filippa

Publicerad

Sjuksköterskan My Morin, 32, riktar sig till Filippa Reinfeldt.

Hon kan inte hålla tillbaka sin ilska.

– Ta ansvar. Det är förolämpade och ignorant att bolla bort frågan, säger hon.

My Morin är legitimerad sjuksköterska och har jobbat på akuten på Södersjukhuset i Stockholm i sju år.

Enligt henne har läget förvärrats hela tiden, vilket man också påtalat under många år.

Nu är det på bristningsgränsen.

My Morin betonar att alla patienter får den hjälp de behöver, men det finns ett pris och det betalas av personalen.

– Vi håller situationen flytande, men det beror på att vi springer mycket snabbare och att en person gör flera personers jobb, säger My Morin till Expressen.se.

Vill ställa politiker till svars

Situationen på svenska sjukhus är åter blivit ett hett ämne efter att problem lyfts fram av flera olika medier, bland annat i Expressen av ledarskribenten Eric Erfors.

Fokus har riktats mot akutvården på sjukhusen i Stockholm, bland annat Karolinska universitetssjukhuset, och i går framträdde Filippa Reinfeldt, M, i SVT:s ABC där hon kommenterade situationen.

Sjukvårdslandstingsrådet la då över ansvaret på sjukhusledningen, men enligt My Morin har hon fel.

– Sjukhusen kan inte själva lösa problemen med de sparbeting de har. Det är politikerna som ska ställas till svars, säger hon.

Vad skulle du vilja säga till Filippa Reinfeldt?

– Ta ansvar. Vi behöver er hjälp för att kunna lösa den här situationen, men det är ingen som tar ansvar. Att bolla bort frågan är förolämpade och allmänt ignorant, säger hon.

Behövs extra sjukhus

Enligt My Morin brister verksamheten på flera plan. Det behövs fler sjuksköterskor och annan personal, större lokaler och gärna fler lokaler.

– Det behövs ett till akutsjukhus i länet för att vi ska kunna klara av belastningen, säger hon.

Fler sjuksköterskor skulle enkelt kunna ordnas om lönen höjdes och arbetsmiljön förbättrades, menar My Morin vidare.

– Vi går på max och vi sliter ut oss, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag