Tåg står stilla i Flemingsberg. Foto: Ulf Mossberg
Tåg står stilla i Flemingsberg. Foto: Ulf Mossberg

Sju tåg stod stilla under strömavbrott

Publicerad
Uppdaterad
15 tåg stod stilla på spåret efter ett strömavbrott på sträckan Flemingsberg-Katrineholm i eftermiddag.
Totalt drabbades över 2 000 passagerare.
Men vid 18.30-tiden kom trafiken i gång igen.
Brandlarmet kom klockan 17.
– Det är ett automatlarm som har löst ut, men vi vet inte varför. Automatlarmet har orsakat elfelet, säger Clas Lundstedt på Trafikverkets presstjänst.
15 av SJ:s tåg drabbades av elfelet. Sju av dem, med totalt cirka 2 000 passagerare, stod stilla på spåret mellan Flemingsberg och Katrineholm. De andra kunde inte passera området.
– Vi håller på och organiserar fram bussar, och hjälplok för att dra fram tågen till stationerna, säger Sven-Ingvar Håkansson på SJ:s presstjänst.

Fått lämna tåget

Marcus Agbrant, 28, var på väg från Stockholm till Göteborg. Han hade suttit fast i Järna sedan 17.10.
– Jag ska försöka hinna med en anslutning i Göteborg till Falkenberg om jag hinner.
Passagerarna har fått lämna tåget och gå ut till en grusväg vid ett fält.
– Det dröjde inte alls så länge innan vi fick tillstånd att öppna dörrarna. Vi har också fått vatten.
Vid 18.30-tiden informerade tågpersonalen om att strömmen var tillbaka, och passagerarna ombads gå ombord igen.
– De tåg som har stått stilla kommer att drabbas mest av förseningar. Men det kommer även att bli små följdförseningar för andra tåg, säger Clas Lundstedt på Trafikverket.

"Läget är uppgivet"

Expressens medarbetare Ulf Mossberg fanns ombord på ett av tågen som hade stannat vid Flemingsberg.
– Informationen från SJ är jättedålig och läget bland passagerarna är allmänt uppgivet. Vi har inte fått någon information om när tåget kan fortsätta. Det enda vi vet är att det brinner i Järna. Nu har vi stått stilla i en timme, sade han.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida