Trots att SJ lovade att vara förberedde efter förra vinterns tågkaos verkar inte mycket ha hänt. Och vinsten går till staten istället för till investeringar. Foto: Lasse Svensson
Trots att SJ lovade att vara förberedde efter förra vinterns tågkaos verkar inte mycket ha hänt. Och vinsten går till staten istället för till investeringar. Foto: Lasse Svensson

SJ:s vinst går inte till tågen

Publicerad
Uppdaterad
SJ lovade att vara bättre förberedda efter förra vinterns katastrof.
Men inte mycket verkar ha hänt - enligt facket har reparatörer till och med tvingats laga trasiga tåg med gaffatejp.
Förklaringen: SJ har överlevererat vinst till staten i stället för att investera pengarna, visar Expressens granskning.
Redan i september slog fackförbundet SEKO larm om att ingen förändring eller förbättring skett.
Och då hade inte en enda snöflinga fallit. Nu har snö och kyla återigen skapat kaos i tågtrafiken.
Resenärer och skattebetalare frågar ursinnigt:
Hur svårt kan det vara?
Janne Rudén, ordförande på SEKO, som organiserar SJ-anställda och folk i verkstäderna, är djupt besviken på hur SJ:s ledning har hanterat de dyrköpta lärdomarna som gjordes förra vintern.
- Det är våra medlemmar som står främst i ledet och får ta smällarna när det inte fungerar, säger han.

Två krav på SJ

Han ger inte mycket för de löften som getts om förbättringar.
- Våra medlemmar har framfört att tågen behöver en genomgripande renovering men man lyssnar inte på dem.
Expressens granskning av SJ:s ekonomi visar att det faktiskt finns pengar som skulle kunna satsas på underhåll och nya tåg.
Men det är ingenting som har prioriterats av regeringen, representant för SJ:s ägare staten.
"Att skapa värde är ägarens övergripande mål," skriver SJ:s vd Jan Forsberg i årsredovisningen 2006.
Regeringen har i huvudsak två krav på SJ:
SJ ska ha en långsiktigt betalningsförmåga (soliditet) på minst 30 procent.
SJ ska ha en avkastning på eget kapital på minst 10 procent över en femårsperiod.
Av bolagets årsredovisningar framgår att SJ sedan 2005 har pressat fram betydligt bättre vinster och ekonomiska mål än vad staten kräver.
Avkastningen ligger nära 15 procent i ett par år, aldrig under tio procent.
Soliditeten är bättre än de 30 procent som staten kräver. De senaste åren är den drygt 40 procent.
För att kunna överleverera till staten har SJ skurit ned på investeringarna: 2005 uppgick investeringarna till nära 1,4 miljarder kronor. 2009 satsade SJ mindre än hälften av det, nära 600 miljoner kronor.
- På tio år har cirka 1 500 man försvunnit ur produktionen som arbetat med banarbete och underhåll och i stället har det tillkommit många tjänstemän, säger Janne Rudén.
- Det behövs mer folk som utför underhåll men det kostar mer pengar.
SJ:s ordförande Ulf Adelsohn blir rasande när han hör SEKO:s anklagelser.
- Jag vet inte vad Janne Rudén kan om oss, men vi ska ju konkurrera och måste ha en så slimmad personalstyrka som möjligt.
- Det finns ingen facklig organisation som inte anser att det ska vara fler anställda.
Janne Rudén säger att folket i verkstäderna berättat att tågen behöver renoveras men att ni inte lyssnar på dem.
- De renoveras, vi gör inget annat, men folket på verkstäderna är anställda på EuroMaint Rail och de har inte ens sett till att ha inne de reservdelar vi behöver. Dessutom kan de inte betala reservdelarna, fast de ägs av rika Ratos, så vi måste förskottera reservdelarna.
SJ redovisade en vinst på 250 miljoner kronor i sin andra kvartalsrapport. Har det inte varit bättre att investera de här pengarna?
- Är det Janne Rudén som säger det? Han uttalar sig utan kompetens. Vi har ett krav på oss från ägarna att prestera en vinst på tio procent efter skatt.

"Tror inte det är så"

Men ni gör ju mer än tio procent i vinst.
- Ja, men kravet är över en konjunkturcykel, så det är svårt att bedöma. Och om vi nu gör det så är ju det utmärkt, då kan vi köpa nya tåg.
Folk i verkstäderna beskriver hur tåg har kört med avstängda bromsar och tvingats laga trasiga delar på tågen med gaffatejp. Ska det vara så?
- Jag tror inte det är så, men om det är sant tycker jag de ska träda fram och den som har tagit ansvar för det stå till svars juridiskt.
Expressen har sökt ansvariga på EuroMaint Rail.
Tågreparatörer på EuroMaint uppger för Expressen att tågen inte får stå still tillräckligt länge för att de ska hinna reparera dem ordentligt.


HÖJDARNA

Foto: Tommy Pedersen

JAN FORSBERG, 59, vd SJ

INKOMST: 4 110 100 kronor
FORDON: Har förmånsbil från SJ. SJ vill inte berätta vilken bil.
ÄGER FÖLJANDE FORDON: Harley-Davison (MC) -05, Peugeot 206 Sport



Foto: Thomas Engstrom


ULF ADELSOHN, 69, styrelseordförande SJ

BOSTADSORT: Stockholm
INKOMST: 2 599 600 kronor (varav 328 311 kronor i arvode från SJ enligt årsredovisningen från 2009)
FORDON: Saknas








CLAES BROSTRÖM, 56, fordonsdirektör SJ

INKOMST: 1 764 800 kronor Har förmånsbil från SJ. SJ vill inte berätta vilken bil.
ÄGER FÖLJANDE FORDON: Fyrhjuling.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag