SJ:s och SL:s sajter nere efter kabelbrand

Publicerad

För resande i Stockholm med SL kommer nu en tråkig nyhet på årets första dag.

En kabelbrand som drabbat företagets elförsörjning har gjort att bland annat mobilappen och hemsidan ligger nere.

Nu visar det sig att SJ:s, Postens och Systembolagets hemsidor har drabbats.

– Tyvärr ser det dystert ut, säger SJ:s presstalesperson Mårten Dunér som vid 16-tiden fortfarande saknar prognos för när problemen kan vara åtgärdade.

Mitt under hemfärden från nyårsfiranden slocknade hemsidan för Stockholms lokaltrafik i natt.

Strax efter midnatt kom larmet om första problemet då hemsidan och appen inte fungerade som de skulle.

– Vi har problem med servrarna längst bak, vad vi förstår är det en brand som drabbar elförsörjningen. Signalhallen ska dock vara helt intakt, säger Henrik Palmér , vid SL:s presstjänst.

Sedan dess har SL:s entreprenörer arbetat för att åtgärda problemet, men vid 09.30 var strulet fortfarande inte löst. Och så här drabbar det dig som planerat resa med lokaltrafiken i Stockholm under nyårsdagen.

– Det är vår yttre drift som drabbats, så till exempel ligger reseplaneringen och hemsidan nere, samtidigt som störningsinformation inte kan nå fram. Vi kan inte uppdatera resenärer om det sker förändringar i tidtabellen i nuläget, säger Henrik Palmér.

– Vi har ingen prognos på när det är i gång igen, men det är högsta prioritet.

Extrainsatt möte

Strax före 11.00 skriver Dagens Nyheter även SJ, Posten och Systembolaget har haft tekniska fel på sina hemsidor under onsdagsmorgonen, något som bekräftas av samtliga aktörer. Orsaken är en kabelbrand hos IT-företaget Evry.

– Du kommer inte in på sj.se och du kan inte köpa några biljetter. Vi har också interna system som drabbas, säger Mårten Dunér, presstalesperson på SJ.

Nu har ett extrainsatt möte inletts hos SJ för att bestämma hur de ska lösa biljettstrulet under morgonen.

– Om en timme har jag mera svar på fler frågor. Tidigare har man löst det genom att man kan kliva på tåget och köpa biljett ombord. Med största sannolikhet kommer det att bli så nu också, men jag kan inte bekräfta det, säger Mårten Dunér.

"Det kommer ta tid"

Och hos Posten har personalen blivit medvetna om problemet och bekräftar att hemsidan ligger nere.

– Vi fick veta om detta för ungefär en timme sedan och vi har en del tjänster som finns bara på hemsidan som nu påverkas. Men vi hoppas på en snabb lösning, säger Anne Källgren Jiremar, presskontakt på Postnord.

Systembolaget berättar vid 11.30 att kabelbranden bröt ut runt 02.00 under tisdagsnatten och att IT-företaget nu har fått tillbaka strömmen.

– Ja, de har precis meddelat att de har fått tillbaka strömmen och jobbar nu för att få i gång allting. Men det kommer att ta tid, säger Björn Lundkvist, pressansvarig på Systembolaget.

Och i nuläget finns heller ingen exakt prognos på när problemen ska vara åtgärdade.

Trafiken kör dock på som vanligt, men när hemsidan och appen kan vara i bruk igen kan inte Henrik Palmér säga.

– Vi har ingen prognos i nuläget, men vi trycker på entreprenören, de förstår att det är besvärligt, säger Henrik Palmér.

IT-företaget Evry, där kabelbranden skedde, har inte gått att nå för en kommentar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag