Anna Rönnlund pendlar fyra dagar i veckan: "Mitt förtroende för SJ är inte särskilt stort", säger hon. Foto: Stefan Forsell
Anna Rönnlund pendlar fyra dagar i veckan: "Mitt förtroende för SJ är inte särskilt stort", säger hon.  Foto: Stefan Forsell

Siffrorna SJ inte vill se

Publicerad
Uppdaterad
Här är siffrorna SJ inte vill se - den senaste tidens tågkaos har inneburit förseningar på sammanlagt 1 336 timmar. Det är detsamma som 55 dygn. Samtidigt visar färsk statistik att förtroendet för SJ rasar.
- Det finns absolut ett stort missnöje bland deras kunder, säger Helene Söderberg, analytiker på Svenskt kvalitetsindex.
Senatag.se samlar och publicerar den information om tågen som varje dag rapporteras in till Trafikverket.
Tågkaoset har lamslagit Sverige de senaste veckorna med kraftiga förseningar, inställda tåg och trasiga vagnar.
Expressen kan tillsammans med sajten senatag.se presentera siffrorna som SJ helst inte vill se - den totala tiden förseningar på de mest populära sträckorna under de senaste två veckorna är 1336, 5 timmar. Eller om man så vill: 55 dygn.
- Jag har ingen möjlighet att kolla om det verkligen är så här. Jag vågar därför inte uttala mig om det, säger Dag Rosander, presschef på SJ.
Sträckan mellan Stockholm och Linköping är sämst i klassen. Under perioden 22 november till 5 december har 446 tåg blivit försenade med minst fem minuter, i total tid handlar det om 343 timmar.
Därtill har 35 tåg ställts in, enligt senatag.se:s statistik.
- Jag vill först höra med vår avdelning som jobbar med det här innan jag uttalar mig, säger Dag Rosander.

"Det finns en gräns"

Resenärernas missnöje mot SJ har ökat de två senaste åren. Foto: Leif R Jansson / ScanpixAnna Rönnlund, 42, är en av de tusentals resenärer som drabbats hårt av förseningarna. Hon pendlar mellan Stockholm och Uppsala fyra dagar i veckan.
- Mitt förtroende för SJ är inte särskilt stort. Det har varit oerhört mycket förseningar sedan kylan kom, inställda tåg i princip varje dag och alltid med kort varsel, säger hon.
Anna betalar runt 3 000 kronor i månaden för sitt pendelkort, en utgift hon nu hoppas bli kompenserad för.
- Jag är ganska tålig och börjar vänja mig vid förseningarna. Men det finns en gräns även för mig, säger hon.
Anna Rönnlund är inte ensam om sitt låga förtroende för SJ. Färsk statistik från Svenskt kvalitetsindex visar nämligen att missnöjet mot bolaget har ökat de senaste två åren. Kundernas betyg har sjunkit med nio enheter, från 63 till 54 på en skala från 0-100.

Toppar klagomålslistan

Dessutom toppar SJ klagomålslistan där var fjärde resenär har klagat någon gång under det senaste året, enligt Helene Söderberg, analytiker på SKI.
- Det är en stor andel. Det finns absolut ett stort missnöje bland deras kunder, säger hon.
Uppgifterna kommer inte som någon chock för SJ.
- Det är inte jätteförvånade. Det har varit ett tufft år för hela järnvägsbranschen med förra årets vinter. Men enligt våra egna undersökningar har vi ett bättre resultat, säger Dag Rosander.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag