Martin Åkersten. Foto: Privat
Martin Åkersten. Foto: Privat

Shorts förbjudet -
då kör män i kjol

Publicerad

När shorts är förbjudna tar Roslagsbanans förare till andra plagg för att svalka sig.

Flera medarbetare har senaste två veckorna kommit i kjol till jobbet, skriver tidningen Mitt i.

- Det är luftigt och svalt med kjol, säger tågföraren Martin Åkersten, 30, till Expressen.se.

Företaget Arriva som trafikerar Roslagsbanan i Stockholm erbjuder kjol eller långbyxor som uniform. Men shorts sätter man stopp för.

Därför har 13 manliga medarbetare burit kjol de senaste två veckorna. Det har främst handlat om tågförare men också de som jobbar i vagnarna.

- Vi började använda kjol i stället för shorts. Chefen sa ja till kjol på ett möte för att han inte ville vara diskriminerade, säger tågföraren Martin Åkersten.

"Snygg och proper"

Tidigare har andra företag stått för driften av Roslagsbanan. Då har det ingått shorts i klädkoden. Men inte nu.

- Vår tanke är att man ska se snygg och proper ut när man företräder Arriva, och det här de uniformer som finns. Vill männen bära kjol så är det okej. Att säga åt dem att göra något annat vore diskriminering, säger Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius till Mitt i.

"Är inte praktisk"

Martin Åkersten har ännu inte fått några reaktioner från vare sig chefer eller passagerare på att han bär kjol under varma dagar.

- Det är mest kollegor som tycker att det är roligt och bra att vi kämpar för shorsten, säger han till Expressen.se.

- Den är knälång så den är inte praktisk att arbeta i. När man ska från spåret upp i tåget igen hade det varit bättre med shorts. Men det är luftigt och så med kjol, säger Martin Åkersten.

Han hoppas att det blir en ändring kring reglerna så att även shorts blir tillåtna.

– Det här är första sommaren som Arriva kör Roslagsbanan så vi får se vad som händer. Det är självklart att vi lyssnar på alla synpunkter som finns. Sedan har vi har uniformsråd i september så då finns all möjlighet att diskutera frågan, säger Tomas Hedenius till Mitt i.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag