Imam Muadh Zamzam har varit talesperson för SFM. Foto: Skärmdump från Youtube
Imam Muadh Zamzam har varit talesperson för SFM. Foto: Skärmdump från Youtube

SFM förlorar statligt bidrag efter granskning

Publicerad

Sveriges Förenade Muslimer har i flera år mottagit statligt bidrag för sin verksamhet.

Nu förlorar de stödet - och tvingas betala tillbaka 535 000 kronor. Det rapporterar Aftonbladet.

I flera år har föreningen Sveriges Förenade Muslimer (SFM) mottagit statligt bidrag för att bedriva sin verksamhet, som bland annat innefattar föreläsningar. Aftonbladet och den liberala tankesmedjan Timbro har gjort två separata granskningar av verksamheten och tidigare kunnat avslöja att pengarna gått till föreläsare som propagerar för våldsbejakande islamism och där det sprids antisemitiska, homofoba och kvinnoföraktande budskap.

 

LÄS MER: Ännu en odemokratisk föreläsare hos SFM

 

Efter avslöjandet har Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, Mucf, som stått för föreningens statliga stöd, granskat SFM där man bland annat haft fokus på föreningens kvinnosyn.

Nu kommer beslutet om att SFM förlorar sitt bidrag. Föreningen ska nu betala tillbaka 535 000 kronor. Pengar som de fått för ett projekt vid namn ”Stå upp! 2.0” (mot islamofobi).

Projektledare från kontroversiella TUFF

Enligt Timbro gick majoriteten av pengarna i projektet till att skapa en hemsida. Men när slutredovisningen för projektet lämnades in i oktober 2016, visade det sig att arbetet med hemsidan hade stött på tekniska problem. Än i dag ska hemsidan lysa med sin frånvaro, enligt tankesmedjan.

Bakom projektet återfinns dock en tidigare talesperson för Troende Unga Framtida Förebilder (TUFF), Amanj Aziz.

 

LÄS MER: Ska undersöka TUFF:s verksamhet

 

Aziz har även varit chefredaktör för den numera nedlagda antidemokratiska webbtidningen Ummah Observer. Och efter det att TUFF lades ner har Amanj Aziz varit knuten till Göteborgs rättighetscenter mot diskriminering, där han 2013 ledde projektet ”Göteborg mot islamofobi” till en kostnad av 591 000 kronor. Återigen kom pengarna från Mucf. Dessutom var Aziz med och introducerade Dawah-rörelsen i Sverige, inspirerad av den brittiska Islamic Education and Research Academy, iERA. Namnen i sig låter inte radikala, men inom rörelsen finns flera personer som öppet har hyllat IS, enligt tankesmedjan.

Hyllat väpnad jihad

Ytterligare en förläsare från TUFF har medverkat i den kritikerrosade dokumentären "Det svider i hjärtat" som nära vän till den terrordömde Mirsad Bektasevic. Kungälvsbon Bektasevic greps i Sarajevo med en bombbälte innehållande 20 kilo sprängmedel 2005. I dokumentären föreläser den tidigare TUFF-anhängaren bland annat om fördelarna med väpnad jihad som en väg till paradiset.

 

LÄS MER: Svensken stred för IS - fick barnbidrag från staten

 

Även Michael Skråmo från Göteborg som omskrivits i media för att ha anslutit sig till IS, föreläste tidigare för SFM.

Ändå beviljades SFM 535 000 kronor i bidrag för en fortsättning av projektet ”Stå upp 2,0” under året 2016 där mer än fyra femtedelar, 462 750 kronor, är budgeterade för löner och arvoden.

Bjudit in icke-demokratisk föreläsare

I Mucf:s beslut om det indragna bidraget till SFM hänvisar man bland annat till uttalanden från föreläsare, och skriver:

”Föreningen har bjudit in föreläsare som uttryckt icke-demokratiska idéer. I klipp från SFM:s Youtube-kanal publicerade i Aftonbladet i april 2017 uttrycker en inbjuden föreläsare åsikter om hur kvinnor ska agera och klä sig”.

Mucf skriver också:

”De uttalanden som gjorts om kvinnor i föreläsningar arrangerade av SFM strider mot demokratins idéer. SFM har inte tydligt och entydigt tagit avstånd från uttalandena eller föreläsaren. För att kunna ha statsbidrag måste det stå helt klart att en organisation inte kan ifrågasättas ur demokratisk synpunkt. Att SFM inte tydligt tar avstånd från dessa uttalanden (...) betyder enligt Mucf:s bedömning att SFM inte kan anses uppfylla kravet på att bedriva en verksamhet i enlighet med demokratins idéer”. Detta skriver Aftonbaldet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag