SF Bio säljs till riskkapitalbolag

Publicerad

Sveriges största biografkedja SF Bio får en ny ägare.

Det blir riskkapitalbolaget Ratos som köper majoriteten av aktierna i SF Bio av Bonniers, enligt uppgifter till Dagens Industri.

SF Bio värderas enligt DI till drygt två miljarder kronor. I affären, som väntas aviseras under måndagen, ingår även den norska biokedjan Oslo Kino.

Enligt DI kommer Bonnier fortsätta att äga en minoritetsandel av SF Bio. Riskkapitalbolaget Ratos äger sedan tidigare den finska biografkedjan Finnkino som även är verksamt i Baltikum.

Enligt DI:s uppgifter var huvudorsaken till att Ratos till slut tog hem affären de synergieffekter de kan räkna hem genom att vara verksamma i flera länder. Tillsammans blir de olika företagen en stor aktör på den europeiska biografmarknaden.

Har 41 salonger

SF Bio har 41 salonger i Sverige. Hur affären kommer att påverka vanliga biobesökare är inte säkert i nuläget.

Med i slutstriden om SF Bio, som dominerar den svenska biomarknaden, var bland andra också ett annat riskkapitalbolag, Nordic Capital.

Expressen.se har varit i kontakt med representanter för både Ratos och SF Bio. Båda avböjde att kommentera.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida