Sex miljoner människor har lämnat Facebook i USA

Publicerad
Uppdaterad
Statusen för Facebook i USA är ingen höjdare just nu.
Över sex miljoner användare har tröttnat.
- Det har varit inne och trendigt i så många år. Nu känner en viss grupp att det inte är det längre, säger Simon Sundén, expert inom social medier.
Facebook växer världen över och närmar sig 700 miljoner användare.
Men i USA – där Kalifornien-baserade företaget fick sin start i början av 2004 – är det annat.
Där flyr användarna sajten.
Under maj la sex miljoner amerikaner Facebook åt sidan och var inte ett dugg aktiva. Samtidigt har 1,5 miljoner användare gjort samma sak i Kanada.
Och andra länder, som Storbritannien, Norge och Ryssland, har förlorat intresset hos 100 000 användare eller mer.
– Facebook är fortfarande väldigt stort och växer globalt. Men det har varit väldigt inne och trendigt i många år. Nu känner en viss grupp att det inte är det längre, säger Simon Sundén, expert inom sociala medier.

Fortsätter växa i Sverige

Enligt amerikanska medier är det användarna som var snabba med att skaffa Facebook som nu har tröttnat.
Men vart användarna går i stället för att utföra sina behov låter Simon Sundén vara osagt. I USA talas det om LinkedIn och Twitter som de stora utmanarna.
Ser vi samma trend i Sverige?
– Inte än. Här fortsätter Facebook att växa. Men 45 procent har aktiva konton på Facebook i Sverige, jag tror inte att det kan bli så mycket större än så. Så själva ökningen kommer att stanna av, säger Simon Sundén.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag