Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson.
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson.

SD försvann från Google - mitt under valrörelsen

Publicerad
Uppdaterad
Fientliga bloggare, hackers och interna misstag.
Det fick Sverigedemokraterna att försvinna från Google mitt under brinnande valrörelse.
- De har handlat i panik, säger Nikke Lindqvist, expert sökmotoroptimering, till Expressen.se.
Partierna lägger mer pengar än någonsin på att nå ut med sitt budskap via internet och sociala medier.
Ett viktigt moment i det arbetet är att få en bra placering på Googles träfflista.
Den som söker på ”Sverigedemokraterna” har tidigare fått upp partiets hemsida som första träff, men den senaste tiden har sajten mer eller mindre försvunnit.
Den som nu söker på ”Sverigedemokraterna” får i stället upp en sida som kritiserar partiets politik som första resultat.

Hackerattack

Det hela är resultatet av en hackerattack, fientliga bloggare och egna misstag.
Allt började med att någon som är kritisk till partiets politik registrerade Sverigedemokraterna.de som beskrivs som en ”kraftsamling” mot Sverigedemokraterna på nätet.
Genom att få ett stort antal sajter och bloggar att länka in till Sverigedemokraterna.de lyckades man knipa en bra position på Googles förstasida.
Problemen fortsatte efter att Sverigedemokraterna utsatts för en hackerattack den 16 april.
Efteråt beslöt man sig för att byta till ett säkrare webbhotell. Bytet gjordes för ungefär en vecka sedan, och sedan dess har Sverigedemokraterna.se sjunkit som en bomb på Google.

Uppfattades som ny sajt

Anledningen är denna: Sedan 2006 har Sverigedemokraterna haft sitt innehåll på sajten Sverigedemokraterna.net. Sverigedemokraterna.se har också funnits, men den sajten har endast varit ett skal åt innehållet från .net-sidan.
När man bytte webbhotell valde man även att gå över till att publicera allt material på Sverigedemokraterna.se.
Google sökmotor uppfattade då Sverigedemokraterna.se som en helt ny sajt, vilket gjort att den tappat dramatiskt i rankning när sökresultaten värderas.
Erik Almqvist, pressekreterare hos Sverigedemokraterna, tror att Google-problemen kommer att vara lösta inom kort.
– Det kommer att ta någon vecka innan Google hunnit indexera vår nya sajt och ranka den, säger Erik Almqvist till Expressen.se.

Förändrade för snabbt

Nikke Lindqvist, expert sökmotoroptimering, tror dock att det kan ta längre än så innan Sverigedemokraterna.se dyker upp igen på Googles förstasida.
– Jag tror de kommer tillbaka någon gång i mitten av juni, säger Nikke Lindqvist till Expressen.se.
Enligt Nikke Lindqvist hade Sverigedemokraterna kunnat flytta till sin nya adress utan att försvinna från Google.
Han menar att de gjorde förändringarna för snabbt, och sannolikt påskyndades de av att den gamla sajten drabbades av hackerattacken den 16 april.
– Hade de förberett sig bättre hade de inte sjunkit på det här sättet. Nu handlade de i panik, säger han.
Nikke Lindqvist tror att SD:s tabbe kan påverka partiet negativt i valet.

70 000 sökningar i månaden

Varje månad görs 70 000 sökningar på ”Sverigedemokraterna” i Google och det är därmed det partinamn som det söks mest efter.
– Det här innebär att det är ett antal personer som faktisk letar efter Sverigedemokraterna inte hittar dem, säger Nikke Lindqvist.
Erik Almqvist menar att man inte hade något val.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag