I telegrammet står det bland annat att Carl Bildt är den som ”försvarar regeringens ställningstagande” och ”betonar Saudiarabiens viktiga roll både i arabvärlden och i den muslimska världen” samt att ”det ligger i Sveriges intressen att förstärka relationen” med Saudiarabien. Foto: Anna-Karin NilssonI telegrammet står det bland annat att Carl Bildt är den som ”försvarar regeringens ställningstagande” och ”betonar Saudiarabiens viktiga roll både i arabvärlden och i den muslimska världen” samt att ”det ligger i Sveriges intressen att förstärka relationen” med Saudiarabien. Foto: Anna-Karin Nilsson

I telegrammet står det bland annat att Carl Bildt är den som ”försvarar regeringens ställningstagande” och ”betonar Saudiarabiens viktiga roll både i arabvärlden och i den muslimska världen” samt att ”det ligger i Sveriges intressen att förstärka relationen” med Saudiarabien.

 Foto: Anna-Karin Nilsson
Ulf Adelsohn, moderatpolitiker Foto: Sven LindwallUlf Adelsohn, moderatpolitiker Foto: Sven Lindwall
Ulf Adelsohn, moderatpolitiker Foto: Sven Lindwall
Donald Boström, frilansjournalist Foto: Jörgen HildebrandtDonald Boström, frilansjournalist Foto: Jörgen Hildebrandt
Donald Boström, frilansjournalist Foto: Jörgen Hildebrandt
Rolf Ekéus, före detta toppdiplomat Foto: Anna BergkvistRolf Ekéus, före detta toppdiplomat Foto: Anna Bergkvist
Rolf Ekéus, före detta toppdiplomat Foto: Anna Bergkvist
Michael Winiarski, journalist Dagens Nyheter Foto: Suvad MrkonjicMichael Winiarski, journalist Dagens Nyheter Foto: Suvad Mrkonjic
Michael Winiarski, journalist Dagens Nyheter Foto: Suvad Mrkonjic
TIna Thunander, journalist Foto: Markus LindgrenTIna Thunander, journalist Foto: Markus Lindgren
TIna Thunander, journalist Foto: Markus Lindgren
Många av de dokument som ska vara saudiska sägs vara hemligstämpladeMånga av de dokument som ska vara saudiska sägs vara hemligstämplade
Många av de dokument som ska vara saudiska sägs vara hemligstämplade
På midsommarafton är det exakt tre år sen Wikileaks grundare Julian Assange tog sin tillflykt till Ecuadors ambassad i London. Foto: Rosie HallamPå midsommarafton är det exakt tre år sen Wikileaks grundare Julian Assange tog sin tillflykt till Ecuadors ambassad i London. Foto: Rosie Hallam
På midsommarafton är det exakt tre år sen Wikileaks grundare Julian Assange tog sin tillflykt till Ecuadors ambassad i London. Foto: Rosie Hallam

Saudiarabien ville anlita svensk pr-byrå

Publicerad

Wikileaks släpper 500 000 påstått officiella dokument från Saudiarabien.

Där avslöjas bland annat att saudierna i hemlighet ville anlita en svensk PR-byrå för att förbättra de ansträngda förbindelserna mellan Saudiarabien och Sverige. Dessutom pekas tidigare utrikesminister Carl Bildt ut som en av de största försvararna av "saudiavtalet"

Enligt ambassadens rapport hem till Riyad anser Bildt att hela debatten är "onödig".

Den kontroversiella organisationen Wikileaks har börjat publicera dokument från saudiska myndigheter. Hittills har 60 000 dokument gjorts tillgängliga för allmänheten. Men enligt organisationen är det bara en liten del, totalt ska en halv miljon handlingar släppas.

Av de nu publicerade dokumenten framgår att Saudiarabiens ambassad i Stockholm var oroad över de spända saudisk-svenska relationerna.

Därför skickar ambassaden den 28 januari 2013 ett brev hem till utrikesdepartementet i Riyad och meddelar att man tänker anlita en svensk PR-firma, i första hand JKL Group men Kreab Gavin Anderson är också ett alternativ, för "att förstärka relationerna mellan länderna".

Avsikten är att "vinna folkets sympatier, medialt stöd och politiskt stöd" samt att "arbeta för att få inflytelserika personer i olika medieföretag på vår sida och förstärka relationen i olika frågor", heter det i den hemliga diplomatiska skrivelsen.

Kan inte bekräfta

På JKL Group kunde man sent i natt inte bekräfta att man fått det saudiska uppdraget.

– Jag har inte den informationen just nu. Jag måste kolla upp det, säger Maria Grimberg, vd på JKL Group.

Förbindelserna mellan Saudiarabien och Sverige har varit ansträngda under senare år. Bland annat reagerade den svenska opinionen mycket starkt när SR:s Ekot avslöjade de planerna på de båda ländernas samarbete om en vapenfabrik i Saudiarabien.

Och så sent som i år hamnade Sverige och Saudiarabien på kollisionskurs när utrikesminister Margot Wallström skarpt kritiserade bland annat kvinnoförtryck och prygelstraff i Saudiarabien. Det ledde till att den saudiske ambassadören kallades hem i protest under en period. Sverige avslutade ett vapenavtal med Saudiarabien.

Det är osäkert om Wikileaks har lagt ut alla dokument om Sverige. Men de flesta handlar om visum, löner på ambassaden och vad tidningar rapporterar om.

Flera av de släppta hemliga saudiska dokumenten rör svenska politiker och mediepersoner. Den saudiska ambassaden rapporterar att Ulf Adelsohn, ledamot i Exportrådet, betonar att Saudiarabien är ett viktigt land för Sverige och att handelsavtalet mellan de båda länderna är viktigt. I ett annat telegram som rör Adelsohn vill ambassaden "förstärka relationen" med den privata sektorn i Sverige för att "gynna kungadömets intressen mot mediedrevet som riktas mot kungadömet".

– Jag vill inte kommentera detta, säger Ulf Adelsohn till Expressen.

De få dokument som handlar om vapenavtalet utöver Adelsohn nämns även förra utrikesministern Carl Bildt.

I ett telegram skriver man om Bildt som den som ”försvarar regeringens ställningstagande” och att han ”betonar Saudiarabiens viktiga roll både i arabvärlden och i den muslimska världen” och att ”det ligger i Sveriges intressen att förstärka relationen” med Saudiarabien.

Expressen har sökt Carl Bildt utan framgång, men i en intervju med Expressen 2012 försvarade han vapenexporten av pansarvärnsrobotar i Saudiarabien:

– Hade läget för mänskliga rättigheter varit bättre för att de köpte franska i stället?

– Jag träffar rätt regelbundet prins Turki, sa han till Dagens Industri.

I andra dokument meddelas att Jon Åström Gröndahl, chef för Must Mellanöstern, ska besöka Saudiarabien samt att Rolf Ekéus, ordförande för Sipri, begär att få besöka Saudiarabien. Ambassaden nämner också visumansökningar från journalisterna Michael Winiarski, Dagens Nyheter, och Donald Boström, Aftonbladet.

Kreab Gavin Anderson, den andra svenska PR-byrån som den saudiska ambassaden nämner, figurerade i mars i år i samband med schismen mellan Saudiarabien och Sverige. Då publicerade DN Debatt ett uppmärksammat inlägg undertecknat av 31 ledande direktörer som ville att Sverige skulle respektera det kritiserade samarbetsavtalet mellan de båda länderna.

Ekot avslöjade att Jacob Wallenberg, ordförande i Investor, stod bakom debattartikeln. Investor samarbetar sedan länge med Kreab.

– Vi kommenterar aldrig vad vi gör eller inte gör, sade Peje Emilsson, byråns ordförande, till Resumé den gången.

Sent i natt gjorde Saudiarabiens utrikesdepartementet två twitterinlägg där man uppmanade sina medborgare att "undvika att gå in på hemsidor för att ladda ner dokument eller läckt information som kan vara falska för att skada nationens säkerhet".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag