Bahnhof vars vd Jon Karlung. Foto: Ellinor Collin
Bahnhof vars vd Jon Karlung. Foto: Ellinor Collin

Så vill skatteverket kotrollera dig på nätet

Publicerad
Uppdaterad
Du som gör transaktioner på nätet kommer nu att kontrolleras av skatteverket, likaså bloggare och innehavare av hemsidor.
Skatteverket har beslutat genomföra en gigantisk razzia mot de stora internetoperatörernas kunder i Sverige.
Flera hundra tusen svenskar berörs.
I en skrivelse till internetoperatörerna kräver skatteverket att de lämnar ut en rad detaljerade uppgifter om varje kund:
Namn, adress, personnummer, organisationsnummer, samt datum för in- och utloggning och samtliga domännamn.
Syftet är att kontrollera vilka transaktioner enskilda kunder gör på nätet, in- och utbetalningar som kan vara skattepliktiga.
Om operatörerna vägrar blir vitet, böterna, en halv miljon kronor.

"Otroligt obehagligt"

En av de operatörer som fått denna order från skatteverket är Bahnhof vars vd Jon Karlung säger till Expressen:
– Vi kan aldrig ställa upp på det här. Skatteverket begär väldigt omfattande uppgifter om våra kunder, man är ute och trålar, man vill kartlägga vad svenskar har för sig på nätet.
– Detta är otroligt obehagligt och dessutom innebär det ett brott mot lagen om elektronisk kommunikation om vi skulle lämna ut dessa uppgifter. Det här är helt vansinnigt.
För att kunna klara av att hantera alla de mängder information som nu begärs in har skatteverket byggt upp en särskild organisation med ett 40-tal anställda på heltid.
Chef, eller riksprojektledare som titeln lyder, är Dag Hardyson.
Han säger till Expressen:
– Vi hämtar alltid in generella uppgifter, sedan kontrollerar vi. Vi vill ha reda på kundernas ekonomiska uppgörelser med webhotellen. Syftet är att minska skattefusket. Vi är ute efter de som ska betala skatt och vi ska då fastställa restskatt.

"Ändamålsglidning"

På frågan varför skatteverket kräver in namn och personnummer på samtliga hundratusentals personer svarar riksprojektledare Hardyson:
- Därför att vi vill identifiera dem som ska betala skatt.
Pär Ström, medlem av regeringens ID-råd:
– Det här är ett exempel på så kallad ändamålsglidning. När information väl finns börjar den användas för nya syften som den inte var avsedd för från början. Det här är oroande och det bådar illa för framtiden.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag