ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
FÖRSTA RESTAURANGEN. Den första Ikea-restaurangen öppnade i Älmhult 1959. 1985 hamnade köttbullen på menyn. 2010 omsatte Ikea Food Service 9,95 miljarder svenska kronor. Foto: IKEA
FÖRSTA RESTAURANGEN. Den första Ikea-restaurangen öppnade i Älmhult 1959. 1985 hamnade köttbullen på menyn. 2010 omsatte Ikea Food Service 9,95 miljarder svenska kronor. Foto: IKEA

Så spred IKEA den svenska köttbullen över världen

ANNONS:
Ingvar Kamprad insåg tidigt en sak. En mätt och belåten kund blir på gott humör. Det sägs till och med att han sa: "det kan vara restaurangkockens förtjänst att vi säljer en soffa". Således är Ikea en matvarujätte av sällan skådat slag. Så till bords, damer och herrar: vi ska förse oss med lite fakta kring Ikeas matintressen.
Det är, för att hålla det hela lite "swedishness och blå-gult", ett smörgåsbord av erbjudanden Ikea serverar hungriga kunder. Rätterna har inte bara det svenska som gemensam nämnare. Det finns en annan egenskap som gör maten så populär: det är billigt att äta på Ikea. Billigt som attan.
Fem kronor för en korv med bröd. Fem kronor för kaffe med bulle.
Pizza-slice också för en femma, köttbullar med kokt potatis, lingon och brunsås kostar ungefär som en trisslott.
- De flesta varuhus har också en matbutik, Swedish Food Market. Alla matprodukter som är Ikeamärkta är baserade på svenska recept, på våra traditioner och de mest populära produkterna är köttbullar, sill, knäckebröd och lingonsylt. Cirka 90 procent av Ikea-produkterna säljs under Ikeas varumärke, säger Ylva Magnusson som är presschef på Ikea.

Ikea Food Service är en gigant i Matvarusverige med en global årsomsättning 2010 på 1,1 miljarder euro (motsvarande 9,95 miljarder svenska kronor).
Många köttbullar, det!
En liten jämförelse för att sätta detta i relation till en konkurrent: en sådant känt matvarumärke som Findus omsatte 3,7 miljarder kronor 2009. Ikea Food är alltså nästan tre gånger större på matmarknaden.
Det hela började för över 50 år sedan. Så här ser en liten tidsbeskrivning ut i korthet.
4 1959: Första Ikea-restaurangen.
4 1976: Ikea-bistron öppnas.
4 1983: Första matbutiken, heter Swedish Food Market i dag.
4 1985: Köttbullen på menyn.
Ikea har just i denna skrivande stund 283 varuhus i 26 länder (hela Ikeakoncernen omsatte svindlande 215 miljarder kronor 2010). I samtliga dessa varuhus finns restaurang, bistro och matbutik. Enda undantaget är i Danmark, där det inte går på grund av nationella regler.

Stora delar av menyn är densamma för hela världen, men på vissa ställen finns det lokala specialiteter. Tanken är att kunderna ska hitta det de känner igen - men det är också viktigt att något på menyn är svenskt.
"Swedishness", som någon sa.
Ikea Food hanterar hela kedjan när det gäller vad som hamnar på tallriken i något av alla dessa varuhus. Hur går detta arbete till?
- Generellt så har vi produktutvecklare och kockar hos oss och vi samarbetar med kockar, dietister och med våra leverantörer. Den mat som framställs hos oss ska vara näringsrik, hålla hög kvalitet. Matsäkerhet och producerat på ett ansvarsfullt sätt för människor och miljö är också viktigt, säger Ylva Magnusson.
Ikea har egna kockar anställda, men samarbetar också med externa experter. När projektet "Klok mat" togs fram rekryterades doktor Maurice Westerlund, svensk mästare i matlagning för läkare år 2000. Han arbetar på Medicus och kallar sig livsstilsdoktor.
- Det var naturligtvis ett hedersuppdrag för oss. Vi designade 20 rätter som var nyttiga. Tanken med hela det här projektet "Klok mat" gick ju hand i hand med hela Ikeas koncept. Ikea har ju möbler för folkhemmet, nu skulle de ha mat för folkhälsan, säger Maurice Westerlund.

"Klok mat" innefattade då, för fem år sedan, 38 varuhus i Norden. Hela projektet tog sin början när Maurice tog hand om en av Ikeas anställda. Jens Thunström hette han. Maurice uppdrag var att få Jens att börja leva ett sundare liv, hans skulle äta rätt och börja motionera. Han skulle helt enkelt gå ner i vikt och må bättre.
Jens lyckades och efter detta fick Maurice Westerlund en slev med i grytorna på hur en herrans massa människor skulle äta i Norden. Han tog hjälp av kollegan Anneli Hallberg, kost- och friskvårdspedagog.
- Det var ganska fantastiskt vilken effekt det blev. Alla rätterna tog slut. Och då pratar vi inte om ett ton kyckling. Vi snackar om kanske 20 ton kyckling som tog slut.
Men det är väl ändå köttbullarna, korv med bröd och pizza-slicen som säljer bäst? Ja, så är det och dessa rätter ingick inte i "Klok mat".
När man talar om sådana här gigantiska volymer av mat ställer sig många frågan om hur maten är lagad?
- Man förbereder rätten cirka 30-40 procent, sedan lagas den färdig på plats, säger Maurice Westerlund.
Var produceras då alla denna mat? Är det mestadels i Sverige?
Ja, stora delar. Givetvis inte kaffet. Sillen fiskas utanför Lofoten i norska havet, men mycket görs här i Sverige i blå-gul anda.
- Maten produceras både i Sverige och på andra platser. Den lokala menyn är såklart lokal och till den har vi lokala leverantörer. På grund av de volymer vi har behöver vi många leverantörer och de är utspridda över världen, recepten är dock desamma. Vår uppförandekod, IWAY för mat, som styr hur maten får produceras gäller hos alla leverantörer. Vår ambition är att all mat ska vara spårbar. Det är ett arbete som pågår, säger Ylva Magnusson på Ikea.
Så maten är den svenska på alla Ikea, men den är också lokal.
- Ja, det stämmer. "Dagens rätt" var ofta en lokal rätt när jag arbetade i Tjeckien, säger Ivana Hrvlickova. Då serverade vi våra inhemska rätter, så som smazeny syr (en panerad osträtt).
I Japan finns o-nigiri (ni vet de där sjögräsrullarna), i Italien är det mycket pasta, i England "fish-and-chips".

Allt det där låter ju fantastiskt och bra. Men sanningen är samtidigt att väldigt många människor äter korv med bröd och pizza-slice på Ikea. Rätter som inte finns med i så många bantningskurer.
Claude Marcus är professor på Karolinska Institutet och är specialiserad på fetma och kostfrågor. Han säger:
- Alla kommersiella aktörer, och Ikea är en sådan, säljer vad kunden vill ha. Därför finns korv med bröd och pizza på menyn. Självklart finns det nyttigare mat. Pizza är fet mat, korv med bröd innehåller inte speciellt mycket näring. Brödet till korven har oftast lite fibrer i sig. Nu kan inte jag uttala mig om vad korven på Ikea innehåller, men pratar vi om en traditionell varmkorv med bröd är det inte speciellt bra kött i en sådan korv. Dessutom innehåller ju inte dessa rätter vi pratar om något grönt.
- Men samtidigt tycker jag Ikea tänker rätt eftersom de faktiskt ger kunden ett nyttigare alternativ till korv med bröd och pizza. Där finns ju rätter som är mera näringsriktiga.
Ett annat syfte med Ikea Food är att det ska bidra till en bra helhetsupplevelse för kunderna och att maten i sig ska hjälpa till att förstärka den svenska profilen.
Därför naturligtvis också kaffe och bulle på menyn.

Vilken
är "storsäljaren"? Är det korv med bröd, eller köttbullar?
- Köttbullar är en symbolprodukt och den är störst. Köttbullar gillas också i våra restauranger utomlands. säger Ylva Magnusson.
Naturligtvis tjänar Ikea pengar på alla denna matförsäljning, men det är inte maten i sig som agerar sedelpress. Det är i princip den mätta kunden. Så här säger man från Ikea om inkomsterna från maten på varuhusen (och de billiga priserna):
- För oss är det viktigt att helhetsupplevelsen för våra besökare är bra. Det betyder bland annat att såväl vår mat som vårt heminredningssortiment ska vara billigt. Restaurangen kom ursprungligen till för att Ingvar Kamprad insåg att man fattar inga bra köpbeslut på hungrig mage, säger Ylva Magnusson.
Alltså är tanken: ofta har man åkt en bit när man kommit till Ikea-varuhuset och när man har gått runt och tittat på heminredningsmiljöerna, kan man bli lite hungrig. Då finns restaurangen där som kan erbjuda allt från en enkel fika till lunch, för en inte alltför stor peng.
Men Kamprad, ja, han har räknat på det här också.
En fylld kista - ger en fylld kista!
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄST I DAG
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Senaste nytt
ANNONS:
SPORT
NÖJE
ANNONS:
BLOGG
Mest läst i dag
ANNONS:
SPORT
FÖR DIG MED SURFPLATTA
SILLY SEASON - SENASTE NYTT
REBECCA STELLA SIMONSSONS BLOGG
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader