Björn von Sydow var regeringens sändebud. Foto: Sven LindwallBjörn von Sydow var regeringens sändebud. Foto: Sven Lindwall
Björn von Sydow var regeringens sändebud.  Foto: Sven Lindwall
Saudiska medier har rapporterat att Sverige bad om ursäkt för Wallströms uttalanden.Saudiska medier har rapporterat att Sverige bad om ursäkt för Wallströms uttalanden.
Saudiska medier har rapporterat att Sverige bad om ursäkt för Wallströms uttalanden. 

Så mycket kostade von Sydows resa

Publicerad

144 900 kronor för en "ursäkt".

Expressen kan nu avslöja hur mycket Björn von Sydows resa till den saudiske kungen kostade.

När Sverige behövde reparera relationen med Saudiarabien skickades den tidigare talmannen Björn von Sydow, S, till Riyadh.

Enlig ett tidigare hemligstämplat dokument från utrikesdepartementet, som Expressen har tagit del av, framgår det att Margot Wallström själv utsåg Björn von Sydow till regeringens sändebud till Saudiarabien.

 

Här kan du läsa hela dokumentet (pdf)

 

Det gjorde hon bara tre dagar innan mötet ägde rum. Förordnandet som sändebud upprättades den 24 mars och mötet hölls den 27 mars.

Björn von Sydow reste till landet med regeringsplanet.

Bara resan kostade hela 144 900 kronor utan att man räknar med kostnader för boende och uppehälle.

Uppdraget: Lämna brev

Sändebudets uppgift var att lämna över två brev till den saudiske kungen Salman bin Abdul Aziz.

Mötet ägde rum, enligt uppgifter från nyhetsbyrån SAP, i palatset Al-Oja i Dir'iya . Närvarande var förutom den saudiske kungen även prins Mohammed bin Naif bin Abdulaziz som har titlarna vice kronprins, vice statminister och inrikesminister.

Även prins Mohammed bin Salman bin Abdulaziz som är försvarsminister och framträdande medlem av kungliga hovet och en av kungens särskilda rådgivare var med.

De två breven som Björn von Sydow överlämnade var från den svenska kungen och statsminister Stefan Löfven.

Innehållet i breven är hemligt.

Saudiska medier har rapporterat att Sverige framförde en ursäkt för utrikesminister Margot Wallströms uttalande om Saudiarabien. Enligt den svenska regeringen framfördes ingen ursäkt - däremot beklagade Löfven att det skett missförstånd.

Expressen har upprepade gånger sökt Björn von Sydow med frågor gällande resan. Han hänvisar till UD.

Tituleras som baron

I saudiska medier framhålls von Sydows adliga bakgrund och han tituleras felaktigt som baron, vilket är friherre i Sverige. Det har funnits en adlig gren av släkten von Sydow men Björn von Sydow är inte adlig i Sverige.

Fakturan för uppdraget.

UD säger att von Sydow valdes ut som sändebud för att han var bäst lämpad för uppdraget.

Gällande kostnaderna för resan säger Margot Wallströms pressekreterare Pezhman Fivrin:

– von Sydow var regeringens sändebud för att i samtal med Saudiarabien föra fram regeringens önskan om respektfulla och goda relationer mellan Saudiarabien och Sverige. Vid en samlad bedömning av uppdragets karaktär ansågs det lämpligt att regeringsplanet skulle användas för denna resa.

Sveriges ambassadör till Saudiarabien Dag Juhlin-Dannfelt har skrivit en rapport om mötet men rapporten är sekretessbelagd med hänvisning till att den rör Sveriges förbindelser med annan stat.

Kungen spelade stor roll

Resan har beskrivits som en framgång. Efter att Björn von Sydow återvände till Sverige sa Margot Wallström att relationen med Saudiarabien nu normaliseras.

Saudiarabiens ambassadör till Sverige - som kallades hem i protest mot uttalanden av Wallström - väntas återvända till Stockholm vilken dag som helst.

Enligt von Sydow spelade också kungens insats en stor roll i att reparera relationerna.

– Det finns ett bra förtroende mellan det svenska kungahuset och det Saudiska kungahuset och det kunde man märka när vi samtalade, sa von Sydow till Svenska Dagbladet.

"Har uttryckt att vi beklagar"

Stefan Löfven har i efterhand förklarat varför breven överlämnades och berättat något om innehållet.

– Vi har uttryckt att vi beklagar om det har uppfattats som att vi har förolämpat islam. Det har vi inte gjort och kommer aldrig att göra. Vi respekterar självfallet islam. Vi beklagar också om det uppfattas som att vi förolämpat landet Saudiarabien, det har heller inte varit vår mening, sa han till Expressens Anne-Sofie Näslund i samband med ett besök i New York för några dagar sedan.

Läste du även det brev som var undertecknat av kungen?

– Det är en sak som jag håller för mig själv. Jag vet självfallet att kungen har haft en kontakt med saudiska kungahuset, det är självfallet. Kungen gör ju inget sånt på eget bevåg.

Var det ett initiativ från din sida eller hur såg kontakten ut mellan dig och kungen?

– Det spelar ingen större roll vem som tog initiativet men vi är överens, kungahuset och regeringen, att det var bra att kungahuset ville göra det där.

Ni har sagt att det inte var en ursäkt för vad Margot Wallström sa. Men det har ju uppfattats som en ursäkt av Saudiarabien. Stör det dig?

– Man får uppfatta saker olika. Jag vet ju vad vi har skrivit och det viktiga är ju att vi är överens nu att återgå till normala relationer.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag