ACCESS ÖVERALLT. Det som är bra är att man har access till internet vart man än är. Men hastigheten är inte alltid så bra som det utlovas, säger Shaon Chakraborty, 26, studerande från Stockholm. Foto: Jonas Eriksson
ACCESS ÖVERALLT. Det som är bra är att man har access till internet vart man än är. Men hastigheten är inte alltid så bra som det utlovas, säger Shaon Chakraborty, 26, studerande från Stockholm. Foto: Jonas Eriksson

Så hittar du bäst mobilt bredband

Publicerad
Uppdaterad
De flesta användare av mobilt bredband kommer inte i närheten av de utlovade maxhastigheterna. Det visar ny statistik från bredbandskollen.se.
- Då har kunden rätt till prisavdrag eller pengarna tillbaka, säger Torsten Palm, informationschef på ARN*.
Hastigheten på det mobila bredbandet ska ligga i närheten av den utlovade.
- Det får inte vara för stor skillnad på den faktiska hastigheten och den hastighet produkten lovar. Då har man rätt att få pengarna tillbaka, säger Torsten Palm, ARN.

Öppet köp

I första hand bör kunden klaga hos sin operatör.
- Får man inte rätt där kan man vända sig till oss, säger Torsten Palm.
På operatörerna Tre och Telia tror man dock att kunderna har tålamod med mobilt bredband.
- Vi försöker vara tydliga vad som gäller. Är man ändå inte nöjd lämnar vi en månads öppet köp, säger Charlotte Züger, kommunikationschef på Telia.
Företagen välkomnar missnöjda kunder att höra av sig.

* Allmänna reklamationsnämnden

Av Mikael Färnbo

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag