Här ser man de örhängen som Victoria bar på H&M-galan. Men de ser inte ut som de som kommer att finnas i butik. Foto: Pelle T Nilsson/AOP-IBLHär ser man de örhängen som Victoria bar på H&M-galan. Men de ser inte ut som de som kommer att finnas i butik. Foto: Pelle T Nilsson/AOP-IBL
Här ser man de örhängen som Victoria bar på H&M-galan. Men de ser inte ut som de som kommer att finnas i butik. Foto: Pelle T Nilsson/AOP-IBL
Här är de örhängen som kommer att finnas till försäljning. Till skillnad från Victorias finns tre små staplar på dessa i nederkant. Foto: H&MHär är de örhängen som kommer att finnas till försäljning. Till skillnad från Victorias finns tre små staplar på dessa i nederkant. Foto: H&M

Här är de örhängen som kommer att finnas till försäljning. Till skillnad från Victorias finns tre små staplar på dessa i nederkant.

 Foto: H&M
Victoria var helt klädd i svenska klädmärket H&M. Foto: Pelle T Nilsson/AOP-IBLVictoria var helt klädd i svenska klädmärket H&M. Foto: Pelle T Nilsson/AOP-IBL
Victoria var helt klädd i svenska klädmärket H&M. Foto: Pelle T Nilsson/AOP-IBL
Snart blir Victoria mamma för andra gången. Foto: David Sica/STELLA PICTURESSnart blir Victoria mamma för andra gången. Foto: David Sica/STELLA PICTURES
Snart blir Victoria mamma för andra gången. Foto: David Sica/STELLA PICTURES

Så har Victoria ändrat sina H&M-örhängen

Publicerad

Men, Victoria!

Har kronprinsessan en ådra av designer i sig?

Om inte, vem har då gjort om hennes nya örhängen från H&M:s Conscious kommande vårkollektion?

Kronprinsessan Victoria bländade alla i onsdags när hon kom till H&M:s stora gala Global Change Award i Stockholms stadshus. I en midnattsblå mammaklänning från H&M:s Conscious kommande vårkollektion, gjord av ekologiskt silke.

Klänningen och en höggravid kronprinsessan Victoria väckte så klart stor uppmärksamhet, men det som drog till sig allra flest blickar var utan tvekan Victorias örhängen. Även de från H&M:s Conscious Exclusive-kollektion. Det är två långa örhängen som verkligen är återanvända då de är gjorda av gamla denimplagg. Kallas för denimite.

Inte likadana som i butik

Men den som var riktigt, riktigt observant och tittade in på H&M:s hemsida upptäckte att Victorias örhängen inte är precis likadana som de som kommer att börja säljas i butik i vår.

Kronprinsessan Victorias örhängen är längst ner kortade. Tre små staplar på vardera örhänge är helt enkelt borta på kronprinsessans örhängen och gör dem därför betydligt kortare än originalet som ska börja sälja.

Stark ådra av design

Det är ingen hemlighet att det finns en stark ådra av designer i familjen Bernadotte. Framlidna Sigvard Bernadotte var på sin tid en framstående designer med skapelser som konservöppnaren Röda Clara och en rad exklusiva silverföremål för Georg Jensen. Sigvard var också med och tog fram logotypen för chokladtillverkaren Marabou.

Även prins Carl Philip har på senare år designat allt från bestick till glas och serviser så frågan är om kronprinsessan nu har slagit in på samma väg? Kronprinsessan som designer?

Nej, det är inte kronprinsessan som har designat, säger Elnaz Barari på H&M.

Det är H&M:s egna designteam som har gjort dem unikt för kronprinsessan Victoria. Precis som exempelvis klänningen som kronprinsessan hade på sig på kvällen.

Kommer det att gå köpa sådana örhängen som Victoria hade på sig?

Nej, inte exakt dem. De var som sagt unika för kronprinsessan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag