Brita Fjelkestam-Nilsson, 78. Foto: Stefan Källstigen/Mitt i Stockholm
Brita Fjelkestam-Nilsson, 78. Foto: Stefan Källstigen/Mitt i Stockholm

Sa farväl med cancer - men diagnosen var fel

Publicerad

Läkaren gav Brita Fjelkestam-Nilsson, 78, diagnosen blodcancer och några veckor att leva.

Hon bokade en präst, började ta farväl av nära och kära och fick palliativ hemsjukvård.

Men veckorna i sjuksängen blev till månader. Till slut stod det klart att Brita inte hade cancer.

– Det var en chock. Jag har fått mitt liv tillbaka, säger hon.

I åtta månader trodde Brita Fjelkestam-Nilsson från Stockholm att nästa andetag kunde vara det sista. Lokaltidningen Mitt i Södermalm berättade först om historien.

Det var i januari som hon fick dödsbeskedet av en läkare på Södersjukhuset, efter att ha sökt vård för dubbelsidig lunginflammation.

Hon genomgick flera undersökningar och läkaren konstaterade att hennes körtlar svullnat upp.

Planerade sin begravning

För fyra år sedan behandlades Brita Fjelkestam-Nilsson för blodcancer. Hon friskförklarades och kontroller har inte visat några tecken på återfall. Men läkaren på SÖS gav beskedet att cancern kommit tillbaka.

– Eftersom jag var så späd och svag så kunde de inte behandla mig, utan det var bara att åka hem och invänta slutet, säger hon.

Väl hemma kopplades Ersta sjukhus in, som skulle hjälpa till med vård i livets slutskede.

– De hade också fått order om att behandla mig väldigt varligt eftersom det inte skulle ta så lång tid. Jag frågade dem hur det skulle gå till och de svarade att "du kommer att bli tröttare och tröttare och till slut så vaknar du inte mer".

"Det var en glädjechock"

Brita hade inte ont men berättar att hon ständigt låg och sov. Hon kontaktade en präst och började planera för sin begravning.

– Jag har varit i Amerika mycket och är intresserad av presidentvalet. Men när jag läste om det i tidningen så slängde jag den bara och tänkte "då lever inte jag".

Men veckorna blev till månader och Brita Fjelkestam-Nilsson mådde allt bättre. I juni blev hon överflyttad till vårdcentralen i Rosenlund. Under sommaren krävde hennes dotter att hon skulle undersökas igen. I augusti fick hon reda på att hon inte hade blodcancer och heller inte haft det i januari.

– Det var en chock nästan. En glädjechock. Livet vänder och man börjar tänka att man ska få fira julafton med barnbarnet i år också.

Tränar på att gå

I dag planerar hon för fullt för framtiden. Åtta månader i en säng har dock gjort sitt och benen känns som geléklumpar.

– Jag får träna upp dem. Jag går på sjukgymnastik och börjar kunna gå med rullator. Till sommaren hoppas jag kunna åka på släktmöte i Skåne, jag är ordförande i en släktförening. Jag har fått mitt liv tillbaka och kan göra det som jag brukade göra, läsa böcker och titta på tv.

Hon är förvånad över att SÖS kunnat göra en sådan felbedömning.

– Man hade trott att det var ett av Sveriges bästa sjukhus.

Anmält till socialstyrelsen

SÖS är nu anmält till socialstyrelsen som ska ta ställning ifall de går vidare med ärendet.

– Vi gör alltid en bedömning om vi ska utreda eller inte utreda. Om vi utreder så återkopplar vi till vårdgivaren, säger Susanne Gullack Flyrén, enhetschef på enheten för enskilda klagomål 1.

Är den här typen av fel vanliga?

– Det är vanligare att man inte hittar en cancer från början än tvärtom. Om man ser till de anmälningar vi får så är den här typen inte så vanliga.

SÖS säger att de inte kan uttala sig om händelsen.

– Vi beklagar verkligen att det här har hänt och vi gör en egen utredning för att ta reda på varför det har hänt. Vi uttalar oss inte förrän den är klar, säger Helen Hellströmer, kommunikationschef på sjukhuset.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag