"Att ge pengar är ett sätt att bidra till partiets utveckling och engagera sig", säger Moa-Lisa Fransson, chef för partiets avdelning Folkrörelse och kampanj.

"Att ge pengar är ett sätt att bidra till partiets utveckling och engagera sig", säger Moa-Lisa Fransson, chef för partiets avdelning Folkrörelse och kampanj.

S vädjar om pengar från sympatisörer

Publicerad

Socialdemokraterna vädjar om ekonomiskt stöd från sina sympatisörer.

– Att ge pengar är ett sätt att bidra till partiets utveckling och engagera sig, säger Moa-Lisa Fransson, chef för partiets Folkrörelse och kampanj.

Syftet med de nya tjänsterna i partihögkvarteret, som Expressen i dag berättar om, är att det ska bli lättare för den som vill bidra i partiet att göra det, enligt avdelningschefen Moa-Lisa Fransson.

"Ett sätt att engagera sig"

– Att ge pengar till ett särskilt ändamål kan vara ett väldigt konkret sätt att engagera sig. Och ett sätt som ger direkt återkoppling. Socialdemokraterna har länge arbetat med insamling, det vi gör nu är att pröva nya sätt. Vi gör många saker för att utveckla vårt parti just nu, jag hoppas att detta är ett sätt där vi kan ligga i framkant som ett modernt folkrörelseparti, säger hon.

Varifrån kommer inspirationen till dessa nya projektanställningar?

– Vi har tagit inspiration både från andra organisationer och från hur politiska partier arbetar i andra länder. Jag skulle säga att de svenska partierna överlag har varit lite sena i den här utvecklingen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag