Mona Sahlin. Foto: Magnus Jönsson
Mona Sahlin. Foto: Magnus Jönsson

S-politiker: Stoppa hatkampanjen

Publicerad
Uppdaterad
26 ledande socialdemokrater anklagar Moderaterna för att bedriva en systematisk hatkampanj mot Mona Sahlin.
Nu vill de stoppa påhoppen på S-ledaren.
"Det börjar allt mer likna 1980-talets hatkampanjer mot Olof Palme", skriver socialdemokraterna i en debattartikel på DN:s nätupplaga.
Valet kommer allt närmre och i och med politikerveckan i Almedalen som inleds i morgon söndag väntas valrörelsen sätta i gång på allvar.
Nu anklagar samtliga ordförande i de 26 socialdemokratiska partidistrikten Moderaterna för att driva en hatkampanj mot Mona Sahlin.

Falskt mejl

I en debattartikel som publicerades på DN:s nätupplaga på lördagskvällen skriver de 26 höga socialdemokraterna att de borgerliga partierna genom ”samordnade utspel och aktiviteter” förtalar och misstänkliggör S-ledaren.
S-topparna tar upp ett falskt mejl med Mona Sahlins underskrift som enbart handlar om hennes politiska skandaler som cirkulerat i kretsen kring regeringen.
Det andra exemplet är de borgerliga ministrarna Sven Otto Littorin och Mats Odells tal om ”Tobleronepolitik” – ett tydligt anspelande på den så kallade Tobleroneaffären där det framkom att Mona Sahlin använt statens kontokort för privata utlägg.
”Det börjar allt mer likna 1980-talets hatkampanjer mot Olof Palme. Vi accepterar vare sig hatet eller att väljarna blir blåsta på den politiska diskussionen”, skriver debattörerna.

Hets mot Mona

De anser även att denna typ av retorik legitimerar ”de anonyma webbsidorna, filmerna på You Tube och de rasistiska bilderna som alla hetsar mot Mona Sahlin”.
Debattörerna uppmanar de borgerliga att i stället diskutera det politiska innehållet:
”Vi tycker det räcker nu. Vi uppmanar Moderaterna att lägga ner personkampanjen mot Mona Sahlin och börja diskutera sakfrågorna om jobben, välfärden och rättvisan”, skriver de.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag