Nu träder S-mejlaren fram och ber om ursäkt.
Nu träder S-mejlaren fram och ber om ursäkt.

S-mejlaren träder fram

Publicerad
Uppdaterad
S-mejlaren har trätt fram.
Han heter Mats Lindström och har jobbat på partihögkvarteret sen 1999.
I ett öppet brev ber han nu Fredrik Reinfeldt om ursäkt.
- Jag agerade mycket omdömeslöst, skriver han.
Socialdemokraterna avslöjade på fredagseftermiddagen vem tjänstemannen är som skickat mejlen till moderatledaren Fredrik Reinfeldt. Han heter Mats Lindström och har har varit anställd på partihögkvarterets kommunikationsavdelning sedan 1999. Där har han sysslat med med opinionsanalys. I ett skriftligt uttalande för TT ber han moderatledaren och sina egna partivänner om ursäkt. Han skriver i sitt uttalande att han under sin föräldraledighet upplevt frustration över att bara socialdemokrater granskats i medierna. "Jag vill be Fredrik Reinfeldt med familj, moderaterna och också mina partivänner i socialdemokraterna om ursäkt. Jag förstår nu att min metod naturligtvis var djupt omoralisk och stred mot de policys och regler som finns på arbetsplatsen. Jag gjorde det för att tipsa journalister om rykten jag snappat upp, det skulle jag naturligtvis inte ha gjort. Detta var mitt eget initiativ och jag gjorde det på eget bevåg. Det är helt fel sätt att bedriva politisk verksamhet. Jag agerade mycket omdömeslöst och är uppriktigt ledsen för det", skriver han och fortsätter:

Ger inga kommentarer

"Därför tar jag som anställd tjänsteman den yttersta konsekvens och säger upp mig från min anställning. Jag kommer inte att ge några ytterligare kommentarer till media, eftersom jag behöver tid för att reflektera."

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag