Rum fick saneras

Publicerad
Uppdaterad
BRYSSEL/STOCKHOLM. Det tog 2,5 timme för städerskan på hotellet i Bryssel att få bort avföringen från heltäckningsmattan, stolen, dörrarna och väggen.
I rummet hade högt uppsatta SSU:are bott natten innan. De betalade städerskan knappt 500 kronor för besväret.
- Ingen ska behöva städa undan sånt, säger Rashid bin Hach, den receptionist som fick ta itu med svenskarna på morgonen efter.
Den 6 juni i somras checkade 23 högt uppsatta SSU:are in på Hotel van Belle i Bryssel. Efter en hel dags utbildning i EU-politik förfestade flera av deltagarna på hotellet. Festen fortsatte ute i Bryssels nattliv.
På morgonen fick städerskan en obehaglig överraskning när hon skulle städa rum 212, ett rum som tre av SSU-topparna delade.
– Det fanns avföring på mattan, dörren till toaletten, på ytterdörren, stolen och väggen, berättar Rashid bin Hach för Expressen.

”Väldigt äckligt”

Expressen besökte hotellet i går. När personalen får frågan om händelsen reagerar de igenkännande med vridna miner.
– Ja, det där. Det var väldigt äckligt. De hade försökt torka bort med en jacka men det blev bara ännu värre, säger hotellets husfru.
Hon hänvisar till hotellchefen, Pierre Van Belle, som bekräftar uppgifterna.
– Jag ringde den ansvariga för hushållet. Hon kommer ihåg det här beteendet. Det var inte trevligt det städerskan fick städa upp, säger han.
Receptionisten Rashid bin Hach berättar att han samlade ihop SSU-sällskapet på 23 personer dagen efter. Men ingen ville ta på sig ansvaret.

”Ser tydlig skillnad”

– Hon som var ansvarig försökte försvara de andra och skyllde på att avföringen kom från en katt eller något annat djur.
Men det tror inte hotellpersonalen på.
– Man ser tydligt skillnad, säger husfrun.
SSU:arna delade på kostnaden och samlade ihop 50 Euro som de gav till städerskan.
Enligt husmodern tog det städerskan ungefär 2,5 timmar att göra rent.

Kröp aldrig fram

Rashid bin Hach förväntar sig att gästerna kommer att fortsätta neka:
– Jag förstår att de kommer att säga ”Det är inte vi”.
– Men vem skulle göra så? Städerskan, som var tvungen att göra rent? Vem? Ingen annan har tillgång till gästernas rum.
Peter Skeppström, pressekreterare i SSU, och själv en av deltagarna på resan, säger:
– Jag fick reda på vad som hade hänt på eftermiddagen dagen efter av personalen.
– Det var bara att se till att det blev fixat, säger han. Det uppstod ett tryck på att någon skulle säga vem fan som gjort det där, men det kröp aldrig fram.
Expressen har sökt SSU-basen Jytte Guteland för en kommentar, men har inte lyckats nå henne.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida