Beskedet från kabinpersonalen var att det fanns en större plats åt Niclas i första klass. Men på vägen mot Bangkok skulle de landa i Doha och byta plan, och det var oklart om han skulle komma med det planet. "Då kastade de av mig", berättar han.Beskedet från kabinpersonalen var att det fanns en större plats åt Niclas i första klass. Men på vägen mot Bangkok skulle de landa i Doha och byta plan, och det var oklart om han skulle komma med det planet. "Då kastade de av mig", berättar han.
Beskedet från kabinpersonalen var att det fanns en större plats åt Niclas i första klass. Men på vägen mot Bangkok skulle de landa i Doha och byta plan, och det var oklart om han skulle komma med det planet. "Då kastade de av mig", berättar han.
Planet skulle ha avgått klockan 17.10 på söndagen. Två dygn senare var Niclas fortfarande strandad på Arlanda. Foto: Lisa MattissonPlanet skulle ha avgått klockan 17.10 på söndagen. Två dygn senare var Niclas fortfarande strandad på Arlanda. Foto: Lisa Mattisson
Planet skulle ha avgått klockan 17.10 på söndagen. Två dygn senare var Niclas fortfarande strandad på Arlanda. Foto: Lisa Mattisson

Niclas strandsatt på Arlanda: "För jävligt"

Publicerad

Rullstolsburne Niclas Ekström, 38, hade sett fram emot Thailandsresan.

Men när planet skulle lyfta på söndagen fick han inte plats i stolen – och blev utkastad.

Två dygn senare är han fortfarande strandsatt på Arlanda med tre personliga assistenter.

– Jag har aldrig blivit så dåligt behandlad och förödmjukad i hela mitt liv, säger han.

Niclas Ekström från Gävle har länge sett fram emot sin Thailandsresa. Tillsammans med tre personliga assistenter skulle han tillbringa drygt tre veckor i solen.

– Thailand har alltid varit mitt drömresmål, och nu skulle jag äntligen komma i väg, vila upp mig och ladda batterierna, säger Niclas Ekström, som är förlamad i benen på grund av en allvarlig sjukdom.

För flera månader sedan bokade han sin resa till Bangkok med flygbolaget Qatar Airways. Han bokade biljetterna via bokningssajten Supersaver travel. Efter bokningen ringde han till Qatar Airways och berättade att han satt i rullstol och att han behövde en större sittplats.

– Jag ringde flera gånger och kontrollerade att det verkligen skulle gå bra. Det var inga problem.

"Då kastade de av mig"

På söndagen var det dags för den stora resan. Ombord på planet visade det sig att han hade fått plats på rad 22, halvvägs genom planet.

– Jag är för stor för att komma igenom mittgången. Då flyttade de oss längst fram. Det var ett vanligt säte. Jag kom inte ner i det ordentligt. Sedan var jag för tung, så ryggstödet åkte ner, säger Niclas Ekström.

Beskedet från kabinpersonalen var enligt Niclas Ekström att det fanns en större plats åt honom i första klass. Men på vägen mot Bangkok skulle de landa i Doha och byta plan, och det var oklart om han skulle komma med det planet.

– Då kastade de av mig. Jag har aldrig blivit så dåligt behandlad och förödmjukad i hela mitt liv, säger han.

Planet skulle ha avgått klockan 17.10 på söndagen. Två dygn senare var Niclas fortfarande strandad på Arlanda.Foto: Lisa Mattisson

Planet skulle ha avgått 17.10. Sedan dess har Niclas Ekström och hans tre personliga assistenter Madeleine Ellner, Håkan Hansen och Tord Persson varit kvar på Arlanda. De säger att de inte har fått några besked om de kommer att komma med en annan flight och att de inte har fått någon hjälp med mat och boende på flygplatsen.

– Det känns för jävligt. Jag hade planerat den här resan i nästan ett år.

"Illa behandlade och hjälplösa"

Han vet inte hur länge han ska vänta innan han måste ge upp och åka hem till Gävle.

– Det blir nog ganska snart, tyvärr.

Även de personliga assistenterna har sett fram emot resan.

– Vi känner oss illa behandlade och hjälplösa. Det är ingen som har tagit ansvar, säger Madeleine Ellner.

Qatar Airways har ingen känd pressansvarig i Sverige. PR-firman som tidigare har skött flygbolagets medierelationer i Skandinavien uppger att man har slutat med det.

Expressen har sökt Qatar Airways Skandinavienchef Christian Deresjö, men han har inte gått att nå.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag