En rörmokare stämmer en bilhandlare på en miljon dollar. Firmabilen han sålt dök plötsligt upp hos terrorister i Syrien.
En rörmokare stämmer en bilhandlare på en miljon dollar. Firmabilen han sålt dök plötsligt upp hos terrorister i Syrien.

Rörmokarens bil dök upp hos terrorister

Publicerad

En rörmokare stämmer en bilhandlare på en miljon dollar.

Firmabilen han sålt dök plötsligt upp hos terrorister i Syrien, skriver Huffington Post.

En rörmokare i Texas ville byta upp sig från sin gamla firmabil. Nu är han mycket förvånad över att bilen han sålde till en bilhandlare för två år sedan nu används av en terrorgrupp i Syrien.

Den svarta Forden av modell F-250 har företagets telefonnummer och logotypen Mark-1 Plumbing på dörren, och dök förra veckan upp i en tweet. Men det var inte bilhandlaren som twittrade – utan Ansar al-Deen-fronten. En grupp jihadister som verkar nära Aleppo.

På bilden skjuter man med en luftvärnskanon från bilen flak.

 

 

Stämmer bilfirman

Rörmokarens son, Jeff Oberholtzer, säger till The Galveston Daily News att företaget sålde bilen till bilhandlaren Autonation i Houston, i oktober 2013. Familjen har ingen aning om hur bilen hamnat i Syrien, och varför dekalerna sitter kvar. Han började skrapa bort dem själv, men stoppades av bilhandlaren för att det skulle skada lacken.

Rörmokaren har nu stämt företaget på en miljon dollar, eftersom rörmokarfirman tagit skada av att bilen hamnat hos jihadister i Syriens inbördeskrig. Bilhandlaren svarar att de har sålt bilen vidare på en auktion i november 2013 och att de inte känner till hur den hamnat där den hamnat.

– Vi skickade den direkt till ett auktionshus, som sålde den vidare till en lokal handlare av begagnade bilar, säger en talesperson.

Ett år senare skeppades den från Houston till Mersin i Turkiet, enligt stämningsansökan som CNN hänvisat till.

Sonen berättar att pappans företag Mark-1 fick över tusen samtal och fax, varav några var hotfulla. Enligt stämningen kände sig rörmokaren dessutom tvungen att skaffa en pistol som skydd.

– Vi har inget alls att göra med terror. Det är galet att tänka att något vi använde för att dra släp nu används till terror. Det hade jag aldrig kunnat tro, säger Jeff Oberholtzer till KHOU.

Twittrare utpekad som islamist

En annan del av den här berättelsen är att Huffington Post råkade peka ut mannen som twittrat bilden, Caleb Weiss, som jihadist. Det gillade han inte, eftersom han är skribent åt Long War Journal. Trots att han har skägg är han inte någon jihadist, bedyrar han i ett senare inlägg.

Han har också lagt upp fler bilder på den gamla firmabilen.

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag