Vill satsa på snabbtåg. Foto: Janerik Henriksson / Scanpix
Vill satsa på snabbtåg. Foto: Janerik Henriksson / Scanpix

Rödgröna utlovar satsning på höghastighetståg

Publicerad
Uppdaterad
De rödgröna vill storsatsa på höghastighetståg och utbyggnad av järnvägen. I en artikel på DN Debatt presenteras ett gemensamt förslag där oppositionen lovar dubbelt så mycket pengar till järnvägen jämfört med regeringens förslag.
Den tredje maj presenterar oppositionen sin skuggbudget, men släppte redan på måndagen ett gemensamt förslag om en satsning på järnvägen och kollektivtrafiken. I en debattartikel i Dagens Nyheter undertecknad av samtliga partiledare lovar de rödgröna att börja fördubbla järnvägsinvesteringarna och börja bygga höghastighetsbanor i Sverige. Från presskonferens i Göteborg. Foto: Lisa BjörkOppositionen vill utöka investeringarna på järnvägsnätet med 120 miljarder fram till år 2021, varav staten ska stå för 101 miljarder.

"Ger många jobb"

"En viktig del i vår rödgröna jobbpolitik är att bygga ut infrastrukturen och satsa på snabbare och effektivare kommunikationer i hela landet", skriver de rödgröna som menar att de nya investeringarna i sig kommer att ge 10-15 000 nya jobb under byggtiden.
Höghastighetsbanor föreslås byggas mellan Stockholm och Linköping samt mellan Göteborg och Borås via Landvetters flygplats och flera andra projekt, som tågtunneln Västlänken, föreslås tidigareläggas.
"Syftet är att skapa ett sammanhållet system av järnväg och kollektivtrafik som gör skillnad i vardagen. Därför avsätter vi nio miljarder kronor under planperioden för detta ändamål", skriver de rödgröna.

Presenterade infrastruktursatsning i Västsverige

På måndag förmiddag höll Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet  en pressträff  på Göteborgs Central om hur den nya överenskommelsen med stora investeringar i infrastruktur ser ut för Göteborgsregionen och Västsverige.
Medverkade  var Leif Pagrotsky (S), Anneli Hulthén (S), Lise Nordin (MP), Kia Andreasson (MP), Wiwi-Anne Johansson (V) och Mats Pilhem (V).
- Vi  tillför 101 miljarder kronor till regeringens förslag, säger Leif Pagrotsky (S) till GT.se. 16 miljarder av dessa hamnar i vår region.

Vill börja bygga högastighetsbana 2015

De rödgröna presicerade en en tidsplan för satsningarna.
Högastighetsbana Göteborg - Borås ska börja byggas 2015 till en kostnad av 12 miljarder.
Västlänken ska byggstartas 2015 och kostar 20 miljarder.
Hamnbanan ska utvecklas till dubbelspår och en ny Marieholmsbro ska byggas. Start redan 2012.
Tågtunneln under Varberg påbörjas 2016.
Desutom kommer kommunerna att kunna söka bidrag från staten för att utveckla kollektivtrafiken.
- Det är bra för Göteborg eftersom vi måste satsa åtskilliga belopp på kollektivtrafiken de närmaste åren innan trängselskatten träder i kraft1 januari 2013, säger Anneli Hulthén.
Åke Lundgren
Åke Lundgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag