Stendött samarbete. Efter valet har de rödgrönas gemensamma konton på Facebook och Twitter inte uppdaterats på över en månad. Foto: Robban Andersson
Stendött samarbete. Efter valet har de rödgrönas gemensamma konton på Facebook och Twitter inte uppdaterats på över en månad. Foto: Robban Andersson

Rödgröna samarbetet är stendött – på nätet

Publicerad
Uppdaterad
Det rödgröna samarbetet är stendött - på nätet.
Den gemensamma hemsidan, Facebook-sidan och Twitter-kontot har inte uppdaterats på över en månad - och innehåller ingen information om måndagens presentation av skuggbudgeten
- Det har hamnat mellan stolarna, det har blivit dumt. Vi ska försöka rätta till det nu, säger Agneta Börjesson, partisekreterare för Miljöpartiet, till Expressen.se.
Framtiden för det rödgröna samarbetet är oklar. I dag måndag säger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand att det ”är svårt att säga om det fortsätter eller inte”.
På en plats är samarbetet helt dött: Nätet.

Internet och sociala medier beskrivs ofta som en viktig plattform att hitta väljare på, men den rödgröna hemsidan, rodgron.se, har inte uppdaterats på mer än en månad.
Den senaste posten lades in den 20 september, dagen efter valet.
Det samma gäller fan-sajten på Facebook.
Twitter-kontot har inte uppdaterats sedan den 22 september.
Och i dag när den rödgröna skuggbudgeten presenteras nämns detta inte med ett ord på de gemensamma platserna på nätet.
– Det har hamnat mellan stolarna, det har blivit dumt. Vi ska försöka rätta till det nu, säger Agneta Börjesson, partisekreterare för Miljöpartiet, till Expressen.se.

Hemsidorna får vila

Representanter för de tre partierna har suttit i möten om hur man ska göra med nätsamarbetet, men än är inget helt bestämt.
– Som det ser ut nu kommer vi ha de gemensamma hemsidorna vilande, helt enkelt för att det är så extremt mycket inom varje parti som vi behöver jobba med, säger Agneta Börjesson.

"Samarbetet har inte upphört"

Agneta Börjesson menar att de gemensamma nätsatsningarna ska ses som kampanjsidor för valet, men det framgår inte tydligt.
– Vi kommer att lägga in något om att de är vilande, säger Agneta Börjesson.
Har det rödgröna samarbetet upphört på internet?– Det är inte så att det rödgröna samarbetet upphört. Vi går bort från kampanjfasen och då har vi ingen möjlighet att ha en särskild anställd för att uppdatera dem.

FOTNOT: Efter att denna artikel publicerades har rodgron.se uppdaterats med information om skuggbudgeten. Man har även lagt ut en förtydligande text på Facebook-sidan där det betonas att sidan var en del av de rödgrönas valkampanjen och att den kommer att släckas ner "inom de närmaste dagarna".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag