Rödgröna föreslår folkomröstning om Förbifart Stockholm

Publicerad
Uppdaterad
Den rödgröna oppositionen vill hålla en regional folkomröstning om motorvägssatsningen Förbifart Stockholm.
Förslaget ingår i en överenskommelse mellan de tre partierna om infrastrukturen i Stockholmsområdet.
"Förbifart Stockholm är en fråga som delar opinionen i länet. Frågan har också varit en av de svåraste i det rödgröna samarbetet. Vi har nu enats om att låta invånarna i Stockholms län genom en folkomröstning avgöra om man vill bygga förbifarten eller om man i stället vill satsa på ökad kapacitet i kollektivtrafiken", skriver Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i ett pressmeddelande.
Folkomröstningen ska, enligt överenskommelsen, hållas den 23 september 2012.

Får ta ställning till två alternativ

De rödgrönas förslag innebär att samtliga invånare i Stockholms län ska få ta ställning till två alternativ. Antingen bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer eller att bygga en ny nord-sydlig motorvägsförbindelse i Stockholms län, den så kallade Förbifart Stockholm.
Enligt de rödgröna så ska båda alternativen kosta lika mycket.
Tanken är att en statlig utredning ska tillsättas efter valet för att ta fram en lösning som bygger på kollektivtrafikalternativet. De två alternativen ska kosta lika mycket.
"Oavsett resultat kommer en rödgrön regering att respektera utfallet", står det i pressmeddelandet.

Beräknas kosta 27,5 miljoner

Förbifart Stockholm fick förra året klartecken av den borgerliga regeringen i och med att miljöprövningen blev klar. Satsningen innebär en ny 21 kilometer lång motorväg mellan E 4/E 20 söder om Kungens kurva i Huddinge och E 4 norr om Häggvik i Sollentuna. Av den totala sträckan kommer 17 kilometer att ligga i tunnel. Det innebär att den längsta tunneln i landet kommer att byggas.
Prislappen beräknas bli 27,5 miljarder kronor, vilket är det dyraste vägprojektet hittills, men det bedöms av regeringen vara samhällsekonomiskt lönsamt. Enligt en regional överenskommelse ska staten står för fem miljarder kronor, medan resterande 22,5 miljarder är tänkta att finansieras med trängselskatter och eventuellt även kommunala medel. Det första spadtaget är tänkt att tas 2012.
Miljörörelsen, liksom Vänsterpartiet och Miljöpartiet är mycket kritiska till projektet.

Vill satsa 10 miljarder på infrastruktur

Enligt pressmeddelandet innebär den rödgröna överenskommelsen att de satsar tio miljarder kronor mer på infrastruktur i Stockholms län mellan 2011 och 2012. Merparten ska finansieras gemensamt mellan staten och landstinget och en mindre del genom trängselavgifter på Essingeleden som införs senast i slutet av 2011.
De rödgröna vill bland annat bygga ut Mälarbanan, Roslagsbanan och Nynäsbanan.
De tre partierna är också överens om att bilda Region Stockholm, som i ett första steg ska motsvara nuvarande Stockholms län. I ett senare skede kan det dock bli aktuellt med utvidgningar av regionen, står det i pressmeddelandet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag