Robin Lindvall blev rejält förvånad när han fick brevet från Skatteverket – hans namn var ändrat. Foto: PrivatRobin Lindvall blev rejält förvånad när han fick brevet från Skatteverket – hans namn var ändrat. Foto: Privat
Robin Lindvall blev rejält förvånad när han fick brevet från Skatteverket – hans namn var ändrat. Foto: Privat
Slobodan Vladislavus Larva Dick Robin Lidvall, det är Robins nya namn enligt Skatteverket. Foto: PrivatSlobodan Vladislavus Larva Dick Robin Lidvall, det är Robins nya namn enligt Skatteverket. Foto: Privat
Slobodan Vladislavus Larva Dick Robin Lidvall, det är Robins nya namn enligt Skatteverket. Foto: Privat

Robin blev Slobodan hos Skatteverket

Publicerad

Gissa om Robin Lidvall, 23, blev paff när brevet från Skatteverket damp ner.

Han hade fått nytt namn - mot sin vilja.

Robin heter nu Slobodan Vladislavus Larva Dick Robin Lidvall.

– Det här skämtet kan verkligen sätta någon i klistret, säger han.

En måndag i juli är det knappast mer än reklam man förväntar sig i brevlådan. Men för Robin Lidvall blev det mer än så.

I ett brev från Skatteverket stod det att han sedan en vecka tillbaka har ett nytt namn; Slobodan Vladislavus Larva Dick Robin Lidvall.

– Först skrattade jag åt det för det låter som att någon driver med mig. Sedan tänkte jag mer seriöst och insåg att det kunde vara en bedragare som ligger bakom. Jag ringde Skatteverket och förklarade att jag inte ansökt om namnbyte, berättar Robin Lidvall.

Skatteverket hänvisade till polisen.

– Jag fick göra en anmälan om urkundsförfalskning. När jag har skickat in en kopia på anmälan till Skatteverket kan de titta på mitt ärende och ge tillbaka mitt namn.

Robin Lidvall är trots det inträffade vid gott mod även om han är irriterad på att han måste ägna tid i telefonköer och åt en polisanmälan.

– Jag har inte en blekaste aning om vem som driver med mig. Det är löjligt att det är så enkelt att få igenom ett namnbyte och det skapar besvär. Tur att jag inte hade en resa eller något annat inbokat närmsta tiden.

”Har inte resurser att göra id-kontroller”

Peter Johansson på Skatteverkets folkbokföringskontor i Norrköping beklagar det inträffade. Men han säger att Skatteverket inte har möjlighet att göra närmare granskning av alla namnbyten som sker varje år i Sverige.

– Vi har inte resurser att göra id-kontroller. Systemet är byggt på att folk är ärliga med sina namnbyten, men visst går det att förstöra för andra om man har den avsikten, säger Peter Johansson.

Nu hoppas Robin Lidvall att han så fort som möjligt får tillbaka sitt riktiga namn.

– Det kanske dröjer ett par veckor, säger han uppgivet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag