Niclas Wahlgren är en av de kända svenskar som förekommer i reklamen för Vitaepro.Niclas Wahlgren är en av de kända svenskar som förekommer i reklamen för Vitaepro.

Niclas Wahlgren är en av de kända svenskar som förekommer i reklamen för Vitaepro.

"Vi fick rätt på i princip allting", säger Ida Nyström, processråd Konsumentverket. Foto: Oyvind Lund"Vi fick rätt på i princip allting", säger Ida Nyström, processråd Konsumentverket. Foto: Oyvind Lund
"Vi fick rätt på i princip allting", säger Ida Nyström, processråd Konsumentverket. Foto: Oyvind Lund

Reklam för Vitaepros kosttillskott stoppas

Publicerad

Expressen granskade företaget Vitaelabs marknadsföring – nu sätter Marknadsdomstolen stopp för deras reklam.

Företaget får bland annat inte längre påstå att kosttillskottet Vitaepro ger ökad ork eller energi.

– Domstolen gick helt på vår linje, vi fick rätt på i princip allting, säger Ida Nyström, processråd Konsumentverket.

Expressens reportrar, Anna Bäsén och Michael Syrén, granskade och avslöjade tidigare att Livsmedelsverket fått in åtskilliga rapporter under de senaste åren om att Vitaepro kan ge biverkningar. Och att det inte finns ett enda vetenskapligt bevis för att Vitaepro ger någon av de effekter som påstår i reklamen där folkkära svenska kändisar hävdar så.

Bland annat har också personer drabbats av svår leverpåverkan och flera har drabbats av allergiska reaktioner.

Konsumentverket vände sig till domstolen redan 2013. Myndigheten ansåg nämligen att Vitaelabs reklam stred mot lagen.

Nu förbjuder Marknadsdomstolen bolaget att använda en lång rad hälsopåståenden när man gör reklam för Vitaepro.

Bolagets marknadsföring, där de påstår att preparatet bland annat ger ökad energi och ork, ger och bevarar smidighet, rörlighet och styrka samt motverkar stelhet, blir nu förbjuden.

Domstolen menar också sagt att det inte är tillåtet för bolaget att påstå att man som konsument behöver äta ett kosttillskott som komplement till en vardaglig och balanserad kost för att få i sig de näringsämnen man behöver.

Använde Expressens material

Efter rättegången var Konsumentverket nöjd med utfallet.

– Det känns bra. Domstolen gick helt på vår linje, vi fick rätt på i princip allting, säger Ida Nyström.

Hon fortsätter:

– Vi tror att domen ger avtryck. Sedan hoppas vi att konsumenterna får en bättre bild av vilka effekter ett tillskott kan ge dem, och att de inte luras att tro att de får bättre effekter än det faktiskt blir.

Under rättegången mot Vitaepro användes delar av Expressens granskning. Bland annat var ortopedprofessorn Leif Dahlberg med och vittnade och under rättegången spelades även inslag upp där köpta kundvittnen uttalade sig.

Leif Dahlberg har tidigare berättat för Expressen att han är starkt kritisk mot Vitaepro.

– Många som äter den här typen av kosttillskott tvingas söka sjukhus akut för olika besvär. Eftersom företaget uppmanar att man ska ta dubbel dos för bättre effekt kanske man tror att man blir fyra gånger så bra om man tar fyrdubbel dos. Jag ser en uppenbar risk för överdoser, sa Dahlberg då.

Fortsätter med tv-reklamen

Dahlberg ställde sig då även kritisk till pillret som sådant, och de saker som utlovas i de påkostade reklamerna:

– Jag känner inte till att det finns någon vederhäftig studie som säger att det här är bra för lederna. Ur ett vetenskapligt perspektiv så är det en bluff.

Enligt Vitaelabs kommunikationschef, Vibeke Hoff Norbye, är domen dock inte så hård som den först kan verka.

– Beslutet är kraftigt begränsat till specifika formuleringar i vår marknadsföring på internet, något vi redan har rättat till. Tv-reklamen kommer vi att kunna fortsätta sända, precis som vi gör i dag, säger hon.

Vidare pekar hon på att man på företaget är glada över att saken nu är ur världen. Att Vitaepro faktiskt innehåller viktiga vitaminer är något hon fortsätter att framhålla.

– Vi vill understryka att det här ärendet endast har handlat om marknadsföringen av Vitaepro, inte om dess effekter eller kvalitet, säger Vibeke Hoff Norbye.

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag