Varken Wanja Lundby-Wedin eller Erland Olauson läser italienska. Hela beslutet fick översättas av Felice Bassi. Foto: Robban Andersson
Varken Wanja Lundby-Wedin eller Erland Olauson läser italienska. Hela beslutet fick översättas av Felice Bassi. Foto: Robban Andersson

Razzia mot lyxhotellet

Publicerad
Uppdaterad
Castiglione della Pescaia. Italienska finanspolisen har slagit till mot LO-ägda semesterparadiset Riva del Sole. Vid en inspektion fann inspektörerna att det saknades pensionsinbetalningar för cirka tjugo badvakter. I ett beslut pekas Wanja Lundby-Wedin ut som ansvarig tillsammans med direktören Felice Bassi.
En stor del av Riva del Soles anställda är säsongsanställda, men många har arbetat flera år den svenska semesteranläggningen. Bland dem finns ett tjugotal badvakter.
När Polizia Tributaria, en del av italienska finanspolisen, kom till Riva Del Sole 3 maj 2007 och granskade verksamheten gick man igenom just pensionsinbetalningarna bolaget gjort för de 20 badvakterna.

"Fick ett anonymt brev"

Resultatet av granskningen blev att den italienska pensionsmyndigheten INPS sammanställde ett kravbrev ställt till Wanja Lundby-Wedin i hennes egenskap av styrelseordförande och Felice Bassi som är bolagets direktör.
Bolaget krävs på cirka 553073 kronor i obetalda pensionsavgifter men med tillägg stiger summan till cirka 750000 kronor.
Wanja Lundby-Wedin fick själv information om inspektionen i ett brev till henne med en kopia av INPS beslut.
På plats i Italien - tidigare i veckan - kommenterade Wanja Expressens uppgifter:
- Det var så det började. Jag fick ett anonymt brev till LO. Jag bad Erland Olauson, som haft hand om det dagliga arbetet med Riva del Sole, att ta kontakt med Felice Bassi och reda ut det här och då togs det här fram, säger Wanja Lundby-Wedin medan hon håller i en översättning av INPS beslut.
Receptionen på Riva del Sole är öppen dygnet runt. Foto: Robban Andersson INPS hävdar i sitt krav att ledningen för Riva del Sole betalat in för lite i pension till badvakterna från maj 2001 till och med oktober 2006.
- Vi har bestridit kravet. Myndighetens beslut bygger på en uppskattning och den anser vi vara felaktig. Deras beräkningar baseras på att vi tjänar mer på våra strandparasoll än andra företag. Men den beräkningen är missvisande eftersom vi till skillnad från många andra företag redovisar alla våra intäkter och inte säljer strandparasoll svart, säger Felice Bassi.
Myndighetens krav baseras också delvis på badvakternas beräknade övertidsersättningar.
LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin har förtroende för sin direktör även efter finanspolisens tillslag:
- Det är ordning och reda med honom, säger hon.

Detaljerad granskning

INPS krav är detaljerat. I sitt beslut går man igenom badvakt efter badvakt som namnges och anger exakt hur mycket pensionsinbetalning som saknas enligt myndighetens beräkningar.
För till exempel badvakten Fabrizio Francioli som arbetat under juni till och med delar av oktober under säsongen 2006 saknas, enligt INPS, inbetalningar på circa 25 000 kronor.
En annan badvakt, Stefano Giovanelli, arbetade från maj till oktober samma år och för honom saknas inbetalningar på 31209 kronor, enligt INPS.
Efter inspektionen skickades kopior av beslutet till bland annat kommunens arbetsmarknadsstyrelse och till det italienska nationella institutet för arbetsolycksförsäkringar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag