Läkaren Hala Qatanini fick en chock när en ökänd kvinna började skrika "jävla mördare" efter henne på parkeringen utanför Gävle sjukhus. Foto: Privat
Läkaren Hala Qatanini fick en chock när en ökänd kvinna började skrika "jävla mördare" efter henne på parkeringen utanför Gävle sjukhus. Foto: Privat
Hala skrev ett inlägg på Facebook där hon skriver att hon skulle göra allt för att rädda kvinnan som skrek om hon kom in på sjukhuset.

Hala skrev ett inlägg på Facebook där hon skriver att hon skulle göra allt för att rädda kvinnan som skrek om hon kom in på sjukhuset.

Rasistattack mot läkare – skrek "jävla muslim"

Publicerad

Läkaren Hala Qatanini fick en chock när den okända kvinnan började ropa "mördare" efter henne. Men trots den verbala attacken så välkomnar Hala kvinnan till sjukhuset ifall hon skulle behöva hjälp.

– När det kommer in folk till sjukhuset så sitter inte jag och dömer någon, här behandlas alla lika, säger Hala.

I fredags när Hala Qatanini, 29, från Gävle, stod på bilparkeringen och skulle snabba sig in till affären hände något oväntat.

– Jag var på väg in i en affär när jag hörde någon ropa "mördare" bakom mig. Jag stannade upp och kände att personen riktade sig till mig men jag hade någon slags hopp om att det kanske ändå inte var så, säger Hala.

Hala vände sig om och såg en kvinna i 50-årsåldern som gick med sin cykel och ifrån henne.

– Hon tittade mig inte i ögonen, utan snarare ner i marken och skrek "jävla muslim, jävla mördare".

"Hemskt att bli kallad mördare"

Hala fick en chock av den verbala attacken.

– Jag stannade till och tittade chockat på henne. Det var hemskt att bli kallad för mördare, en mördare i min värld är en någon som har dödat någon och som sitter i fängelse. Jag blev både arg och ledsen över att hon kallade mig för mördare utan att veta något alls om mig, säger Hala och forsätter:

– Sedan blev jag ännu mer frustrerad över att jag inte sa ifrån. Jag är inte konflikträdd av mig och hade gärna velat ta den diskussionen, men det stod bara still.

Skrev ett inlägg

Hala, som till vardags jobbar som läkare på Gävle sjukhus, skrev ett inlägg på Facebook när hon kände att hon hade smält händelsen.

"Till kvinnan säger jag: om du i framtiden är med om en olycka, och kommer in till Gävle akuten, och jag är i tjänst, kommer jag göra allt i min makt för att rädda ditt liv, även om det för mig kanske krävs att jag missar min middag, missar en viktig träff eller inte hinna se min familj." skriver hon i inlägget.

– Min poäng är att jag kommer göra allt i min makt för att hjälpa personen som behöver hjälp. När det kommer in folk till sjukhuset så sitter inte jag och dömer någon, här behandlas alla lika.

Hala har fått mycket stöd från personer som har läst inlägget.

– Det känns så bra, men jag blir samtidigt orolig. Jag ska väl kunna känna mig trygg och säker här i mitt egna hem? Men glädjen gör mig lättad och då känns det värt att kriga tillsammans mot rasism och diskriminering.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida