Svenska delen av den ryska statskontrollerade sajten Sputnik News har stängts ner. Foto: Mikhail Klimentyev/AP/TTSvenska delen av den ryska statskontrollerade sajten Sputnik News har stängts ner. Foto: Mikhail Klimentyev/AP/TT
Svenska delen av den ryska statskontrollerade sajten Sputnik News har stängts ner.  Foto: Mikhail Klimentyev/AP/TT
Den svajiga ryska ekonomin får president Putins propagandaoffensiv att krackelera. Foto: Pavel Golovkin/Pool/EPA/TTDen svajiga ryska ekonomin får president Putins propagandaoffensiv att krackelera. Foto: Pavel Golovkin/Pool/EPA/TT
Den svajiga ryska ekonomin får president Putins propagandaoffensiv att krackelera. Foto: Pavel Golovkin/Pool/EPA/TT

Putin stänger svenska propagandasajten

Publicerad

Svenska delen av den ryska statskontrollerade sajten Sputnik News har stängts ner. Den svajiga ryska ekonomin får president Putins propagandaoffensiv att krackelera.

"Kära läsare, Sputnik erbjuder nu endast uppdateringar på engelska i er region."

Det beskedet lämnade den svenska delen av Sputnik News på Twitter på fredagen. Försöker man gå in på den svenska delen av sajten skickas man vidare till den engelskspråkiga huvudsajten. Likadant ser det ut på de danska, norska och finska delarna av sajten, som nu är nedlagda.

– Sputnik är en del av det statliga mediebolaget. Det är definitivt Rysslands röst och det gör man ingen hemlighet av. Det är en del av en genomtänkt strategi där man har tänkt att man ska förbättra bilden av Ryssland, säger Carolina Vendil Pallin, forskare som leder Rysslandsprogrammet vid Totalförsvarets forskningsinstitut.

"Propaganda"

Sputnik News har, tillsammans med flera andra statligt kontrollerade ryska medier, vid upprepade tillfällen kritiserats för att sprida hårt vinklade och ibland helt osanna uppgifter.

– Om inte det här är propaganda så vet jag inte vad det är, säger Carolina Vendil Pallin som tror att det finns flera anledningar till att den svenska delen av Sputnik nu stängs ner.

– Jag tror inte att den har fått något genomslag. En anledning till att folk inte har läst den är nog att det ofta har varit väldigt dålig svenska och det som har publicerats är så uppenbart tendentiöst, säger hon.

Ont om pengar

Ryssland har satsat stora belopp på hårt styrda medier som ska sprida den ryska regimens budskap. Men förra året drabbades bland annat tv-kanalen RT och den internationella nyhetsbyrån Rossiya Segodnya, där Sputnik ingår, av hårda besparingskrav.

– Det här är ytterligare ett led i det, de har ont om pengar, säger Carolina Vendil Pallin.

Bedömare har beskrivit satsningarna på regimtrogna medier och "trollfabriker" – stora propagandaorganisationer som på nätet hyllar Putin och smutskastar inhemska och utländska politiska motståndare – som en del av ett informationskrig mellan Putins Ryssland och väst. Men också som ett sätt att kontrollera den egna befolkningen.

– Det är det absolut viktigaste, att behålla kontrollen över opinionsbildningen inom landet, säger Carolina Vendil Pallin.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag