I sociala medier rasar många mot medresenärer som inte respekterar rökförbudet. Och det är ett problem för SL.

I sociala medier rasar många mot medresenärer som inte respekterar rökförbudet. Och det är ett problem för SL.

En av flera upprörda resenärer i sociala medier. Foto: Privat/Skärmdump Facebook

En av flera upprörda resenärer i sociala medier.

 Foto: Privat/Skärmdump Facebook
Ser du förbudsskylten? Jo då, den sitter där. Längst ner i vänstra hörnet. Foto: Privat

Ser du förbudsskylten? Jo då, den sitter där. Längst ner i vänstra hörnet.

 Foto: Privat
"Problemet är att vi bara kan be snällt. Vi har ingen rätt att avhysa folk på något sätt eller gå vidare med det. Utan det är skyltning och kommunikation som gäller", säger Hanna Wilkinson, presskontakt på SL. Foto: Leif Jacobsson

"Problemet är att vi bara kan be snällt. Vi har ingen rätt att avhysa folk på något sätt eller gå vidare med det. Utan det är skyltning och kommunikation som gäller", säger Hanna Wilkinson, presskontakt på SL.

 Foto: Leif Jacobsson

Problem med rök- förbudet i Stockholm

Publicerad

Rökförbudet i Stockholm har inte blivit vad man hoppades på.

Rökande resenärer trotsar förbudet – och gör icke-rökande resenärer upprörda.

– Problemet är att vi bara kan be snällt, säger Hanna Wilkinson, presskontakt på SL, som står maktlösa.

Det råder rökförbud på busshållplatser och tunnelbaneperronger, såväl inomhus som utomhus, i Stockholm sedan ett år tillbaka.

Men har förbudet gett resultat?

Nja, inte av resenärernas vittnesmål att döma.

På sociala medier frågar sig människor huruvida någon faktiskt har uppfattat att det råder förbud – medan andra ondgör sig över människor som helt enkelt struntar i att man inte får röka i väntan på bussen.

Har satt upp askkoppar

Och det är ett problem för SL, Stockholms länstrafik.

– Problemet är att vi bara kan be snällt. Vi har ingen rätt att avhysa folk på något sätt eller gå vidare med det. Utan det är skyltning och kommunikation som gäller, säger Hanna Wilkinson, presskontakt på SL, och fortsätter:

– Något annat kan vi helt enkelt inte göra, mer än att hoppas att folk förstår varför det är ett förbud.

Det finns skyltning, om än liten sådan, i SL:s busskurer runtom i Stockholm. Det sitter bland annat märken på informationstavlorna. Men de tycks alltså hjälpa föga.

– Det man har gjort ytterligare är att man har satt upp askkoppar och skyltning även vid askkopparna, säger Wilkinson.

"Vi får se vad vi kan göra"

Något straff riskerar man dock inte om man röker trots förbud.

Vad innebär förbudet, egentligen?

– Förbudet är för allmänhetens skull, precis som inne på krogen, där det också är förbjudet att röka. Det här med passiv rökning och sedan finns det kanske andra risker, men främst är det för att det är allmänt hyfs, säger Wilkinson, och fortsätter:

– Människor kan ju inte stå och vänta på bussen eller tunnelbanan någon annanstans, utan man måste stå i busskuren eller måste stå på tunnelbaneperrongen och vänta, så man har liksom inte valet att välja bort att vänta.

Skulle SL kunna exponera rökförbudet ytterligare på något vis?

– Ja, vi kanske skulle kunna ha något i tidningen Metro, där vi har en egen kanal, och skriva om det. Vi får se vad vi kan göra mer. Det kanske finns ett behov av att ytterligare informera då det förekommer att folk fortfarande röker, säger Wilkinson.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida