Gunilla Herlitz, vd för Expressen, lämnade på måndagen beskedet att Bonnier är intresserade av att köpa Aftonbladet. Foto: Anna-Karin Nilsson
Gunilla Herlitz, vd för Expressen, lämnade på måndagen beskedet att Bonnier är intresserade av att köpa Aftonbladet. Foto: Anna-Karin Nilsson

Bonnier vill köpa Aftonbladet

Publicerad

Mediekoncernen Bonnier vill köpa Aftonbladet.

Det beskedet ger nu Gunilla Herlitz, vd för Expressen, vid 15-tiden i dag.

– Det är ett ägarbeslut, men självklart välkomnar vi Aftonbladet till Bonnier News och Gjörwellsgatan, sa Herlitz på TV4:s scen i Almedalen.

Den stora snackisen bland mediefolket i Visby har förstås varit den norska affärstidningen Dagens Næringslivs uppgifter om att Bonnier räknar på ett bud på Aftonbladet.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har också bekräftat att Bonnier anlitat en bank för att göra en värdering på Schibsteds kvällstidning.

– Inga kommentarer, sa i går Bonnier AB:s koncernchef Tomas Franzén när flera medier frågade om han planerar ett bud på Aftonbladet.

Men nu bekräftar, för första gången, Bonnierledningen att Nordens största mediegrupp vill förvärva Aftonbladet:

– Bonnier är en ägare som vill ta ansvar för branschen, sa Gunilla Herlitz i dag.

Tillsammans med Peter Wolodarski, chefredaktör för Dagens Nyheter, Peter Fellman, chefredaktör för Dagens Industri, och Thomas Mattsson frågades Gunilla Herlitz ut av TV4:s vd Casten Almqvist.

Bonniercheferna var tydliga med att man tänker fortsätta att satsa på publicistik i Sverige, och att man är beredda att ta ansvaret för Aftonbladets fortsatta utgivning om Schibsted vill minska sitt engagemang inom journalistik här.

På frågan om det finns plats för AB i tidningshuset på Gjörwellsgatan, svarade Expressens chefredaktör:

– Vi ska nog kunna bereda plats i Expressenhuset, sa Thomas Mattsson med glimten i ögat.

Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman fanns också på scen:

– Sådana här affärer är inte ovanliga. I många branscher köper företag varandra

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag

POLITIK PÅ TWITTER
#ALMEDALEN PÅ TWITTER