Det är via Facebook som polisen går ut med varningen om bedragarnas "exporttrick". Foto: PolisenDet är via Facebook som polisen går ut med varningen om bedragarnas "exporttrick". Foto: Polisen
Det är via Facebook som polisen går ut med varningen om bedragarnas "exporttrick".  Foto: Polisen
Polisen varnar nu på sin Facebook. Foto: Tomas LeprincePolisen varnar nu på sin Facebook. Foto: Tomas Leprince
Polisen varnar nu på sin Facebook. Foto: Tomas Leprince

Polisen varnar nu för ökända "exporttricket"

Publicerad

Här är polisens varning för bedragarnas exporttrick.

Via Facebook berättar polisen om den fula bluffen som drabbar personer som säljer saker.

– De håller på så tills den lurade inser att det är bluff, säger Anders Olofsson på Nationellt bedrägericenter.

Det är via Facebook som polisen går ut med varningen om bedragarnas "exporttrick". Bluffen går ut på att en köpare, ofta i utlandet, lurar till sig pengar av den som säljer. Det kan gälla allt från mobiltelefoner, kameror, gamla bilar eller möbler.

– Det har funnits länge, och det varierar lite grann vad man gör. Ibland har det varit så att en person ringt och sagt att den vill ha en viss bil, en viss färg, och att den ska skickas till Belgien. Det kan det vara en Ikea-soffa, det ser vi mycket, säger Anders Olofsson, brottsförebyggare på Nationellt bedrägericenter, som skrivit inlägget.

Där står det:

"Oftast är man inte ute efter varan, utan vill lura säljaren att sätta in pengar för frakt och andra avgifter, vilka man lovar att betala tillsammans med köpeskillingen."

3 800 i "tullavgift"

I meddelandet tas en anmälan som nyligen kommit in upp. En "Kalle" säljer sin telefon för 2 200 kronor. Köparen ber honom att skicka den till en utländsk adress, samtidigt som han får pengar insatta på sitt konto. Ett par dagar senare får Kalle ett meddelande från banken att han måste föra över 1 500 kronor för att banken satt in för mycket pengar.

Kalle gör som han blir ombedd. Ännu ett par dagar senare får han ett liknande mejl, men om 2 500 kronor för att överföringen ska kunna genomföras. Återigen gör Kalle som han blir ombedd.

Ännu ett par dagar senare får Kalle ett mejl om att ytterligare 3 800 kronor ska sättas in, som en "tullavgift".

Polisen: Alla kan drabbas

"Kalle inser slutligen att han har förlorat sin telefon och 4 000 kronor därtill. Kommentarer om hur dum Kalle varit behövs inte, bedragare är duktiga på att utnyttja vår tillit och våra svagheter", skriver polisen vidare i meddelandet på Facebook.

– De håller på så tills den lurade inser att det är bluff. Det kommer lite då och då. Jag såg en anmälan och tyckte att det var bra att lägga ut en blänkare. Det gäller att man ska vara medveten om de fallgropar som finns, säger Olofsson.

– Man kanske inte tänker att det är konstigt att någon vill ha en begagna Ikea-soffa skickad till England. Det är lätt att bli lurad, helt enkelt.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag