"Vi fick höra allt: luffare, pajas, apor, negrer", säger medborgarvärden Daniel Ghirmai. Foto: Roger Vikström, Johan Nilsson/Scanpix
"Vi fick höra allt: luffare, pajas, apor, negrer", säger medborgarvärden Daniel Ghirmai. Foto: Roger Vikström, Johan Nilsson/Scanpix

"Polisen kallade oss 'luffare, apor, negrer'"

Publicerad

Medborgarvärden Daniel Ghirmai är medborgarvärd i Husby.

Men när han och kollegerna försökte göra sitt jobb berättar han att de fick höra glåpord från polisen:

- Vi fick höra allt: luffare, pajas, apor, negrer, säger han.

Daniel Ghirmai är medborgarvärd i Husby, anställd av kommunen. Han var med under nattens oroligheter i Husby, iförd en jacka som identifierade hans funktion, och deltog i presskonferensen som organisationen Megafonen höll i förmiddags.

- När vi kom hit så var det en bil som brann. Då fick vi gå undan. Sedan, när vi hade gått fram och skickat hem ett 30-tal ungdomar, så tyckte polisen att vi hade gjort ett dåligt jobb. Två av mina kollegor fick ta emot batongsmällar, säger Ghirmai.

Kallades för apor

Han säger att han själv fick höra flera glåpord från poliserna.

- Vi fick höra allt: luffare, pajas, apor, negrer. Och de frågade om vi inte hade hundar i vårt hemland, för vissa av kollegorna blev rädda för deras enorma hundar, säger han.

Vid den välbesökta presskonferensen deltog också Quena Soruco, aktiv i Megafonen:

- Vem ringer man till när det är polisen som attackerar? Jag har ingen aning, säger hon.

- Vi har försökt föra en dialog, men det är ingen som bryr sig.

Stämningen på gatorna är i dag lugn, rapporterar TT:s reporter. Poliser går omkring och pratar med folk, och de flesta är lugna, men en några är också väldigt upprörda över skadegörelsen och ungdomarnas framfart.

"Många som är oroliga"

Rissa Seidou är polisinspektör vid närpolisen:

– Det här är vårt område, så det är inget problem att gå runt här. Det är många som är oroliga och undrar vad som hände här i natt. Det är svårt att behöva säga att jag inte var i tjänst.

Det folk frågar mest om är vad som hände förra måndagen, när en man sköts ihjäl vid ett polisingripande, berättar hon.

Seidous kollega, som bara vill identifiera sig som Per, fyller i:

– Det är överlag god stämning, men det är ett utsatt arbetsklimat i Husby, Rinkeby och Tensta. Men det är viktigt att vi är ute och syns, och informerar om vad som hänt, säger han.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida