Pojkar gillar dockor mer än leksaksbilar

Publicerad

Har du köpt en leksaksbil till din bebis? Enligt australisk forskare hade en docka varit en bättre present – till både tjejer och killar.

– Forskningen visar att pojkar faktiskt föredrar dockor, säger forskaren Paola Escudero som lett studien vid University of Western Sydney till Daily Mail.…

Genom att studera femmånaders bebisar och hur länge deras ögon dröjde sig kvar vid olika föremål har forskare vid University of Western Sydney kommit fram till att såväl pojkar som flickor dras till föremål med ansikten.

Dockor i stället för bilar alltså.

– Hur förvånande det än må låta, trots att vi köper dockor till flickor och bilar till pojkar, visar forskningen att pojkar faktiskt föredrar dockor, säger Paola Escudero till Daily Mail. och fortsätter:

– Att vi gör det har stöd i tidigare forskning som visar att treåringar föredrar att leka med transportfordon och flickor föredrar att leka med dockor.

Treåringar annorlunda

Studien har publicerats i Journal of Experimental Child Psychology och emotsäger tidigare forskning gjord vid Harvard, som föreslagit att vad flickor och pojkar väljer att leka med är förprogrammerat biologiskt.

– Mer forskning behövs för att fylla i hålet mellan fem månader och tre års ålder för att slå fast om det är biologi eller hur vi behandlar barnen som utlöser små pojkars intresse för leksaksbilar och lastbilar och andra könsstereotypiska leksaker, säger Paola Escudero Daily Mail.…

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag