Anders Johansson satt på planet: "Det blev en eldflamma i vänster motor"Anders Johansson satt på planet: "Det blev en eldflamma i vänster motor"
Anders Johansson satt på planet: "Det blev en eldflamma i vänster motor"
"De flyger ju bra med en motor, men av säkerhetsskäl så gick han ner""De flyger ju bra med en motor, men av säkerhetsskäl så gick han ner"
"De flyger ju bra med en motor, men av säkerhetsskäl så gick han ner"
Landningen var inte planerad och skedde på grund av någon form av tekniskt problem, enligt Swedavias pressjour. Foto: Flightradar24.ComLandningen var inte planerad och skedde på grund av någon form av tekniskt problem, enligt Swedavias pressjour. Foto: Flightradar24.Com
Landningen var inte planerad och skedde på grund av någon form av tekniskt problem, enligt Swedavias pressjour.  Foto: Flightradar24.Com

Plan tvingades landa i Frankrike efter problem

Publicerad

Ett passagerarplan som var på väg från Teneriffa till Arlanda tvingades landa i franska Nantes efter tekniska problem på söndagskvällen.

– Det blev en eldflamma i vänster motor, vi satt på den sidan och såg det, säger passageraren Anders Pettersson, 51.

Det var på söndagskvällen som planet, som var på väg från spanska Teneriffa till Arlanda, tvingades landa i franska Nantes.

Landningen var inte planerad och skedde på grund av någon form av tekniskt problem enligt, Swedavias pressjour.

"Tekniskt problem"

– Jag kan bekräfta att ett plan från Teneriffa till Arlanda har gått ner i Nantes. Det var en kontrollerad landning som skedde på grund av någon form av tekniskt problem, säger Johan Live på Swedavias pressjour.

Han berättar att det fanns 169 passagerare ombord på planet, som flögs av Primera Air. Det skulle ha landat på Arlanda klockan 21.25.

– Alla passagerare mår bra, de stannar i Nantes över natten, säger Johan Live.

Planet tvingades nödlanda efter att piloterna hört ett ljud från en av de inre motorerna.

– Piloterna hörde en smäll från motorn och försökte då öka effekten på motorn men de kände att det inte gick. De väljer då att nödlanda vid flyplatsen i Nantes, säger Christian Nissen, vd vid resebolaget Solresor till TT.

Såg eldflamma från motorn

På planet fanns enligt Nissen omkring 190 personer.

Anders Pettersson, 51, är en av passagerarna på planet som tvingades landa i Nantes. När Expressen når honom sitter han och de övriga ombord kvar på planet som nu står på plattformen. Utanför på landningsbanan ser de ett stort pådrag med brandbilar.

– Det blev en eldflamma i vänster motor, vi satt på den sidan och såg det. Kapten beslutades sig för att nödlanda och slog av den motorn. De flyger ju bra med en motor, men av säkerhetsskäl så gick han ner, säger Anders.

Han fick själv hjälpa till vid landningen och stod vid nödutgången.

– De skulle ha någon vid exit-utgångarna om det skulle behöva evakueras fort. Man fick lugna folk, de var en del som var rädda och hyperventilerade. Nu är alla vid god vigör så nu väntar vi bara på att få lämna planet, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag