Piratparti kan få EU-parlamentplats

Publicerad
Uppdaterad
Domarna mot de Pirate Bay-ansvariga engagerar många unga och Piratpartiets medlemsantal växer med dunder och brak. Statsvetare tror att partiet har en chans i EU-parlamentsvalet - om de yngsta väljarna orkar rösta.
Piratpartiet demonstrerade mot domen mot de ansvariga för fildelningssajten Pirate Bay i Stockholm, Karlstad och Lund på lördagen. Nästa delmål för partiet är nu att väljas in Europaparlamentet vid valet den 7 juni.
För att komma in måste partiet få minst fyra procent och då behöver man de unga förstagångsväljarna. I förra Europaparlamentsvalet låg dock valdeltagandet bland dessa på låga 27 procent. Men debatten som är nu kan engagera fler unga och höja valdeltagandet bland den ovanligt stora kullen av förstagångsväljare, konstaterar Henrik Oscarsson, docent i statsvetenskap på Göteborgs universitet.
- Om de kan mobilisera sina mjuka sympatisörer till valurnorna den 7 juni kan valdeltagande gå upp i den här gruppen. Men det är långt kvar till fyra-procentsspärren, säger han.

Kraftigt ökat stöd

Piratpartiets partiledare Rickard Falkvinge tror dock på sin sak.
- De här medborgarna har inte tidigare haft någon jättestor fråga som de kan engagera sig i. Det är inte så att politik inte engagerar ungdomar – det är så att förra generationens problem och politiska lösningar på de problemen inte engagerar ungdomar, säger han.
Och sedan domen kom har partiets medlemstal ökat kraftigt till drygt 21 000 på lördagseftermiddagen, enligt partiets egna uppgifter om sitt medlemstal. Samtidigt är ungdomssektionen Ung Pirat, med nästan 10 000 medlemmar, större än alla riksdagspartiernas ungdomsförbund.

Fildelning nytt fält

Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, drar paralleller till Miljöpartiet som när det kom i mitten 1980-talet öppnade ett helt nytt politiskt fält. Då var det miljön som skapade nya politiska sakfrågor, medan det nu är fildelning och internet. För eller senare kommer de nya frågorna även att tas upp av de etablerade partierna.
- Jag tror att de just har drabbats av insikten att detta är mer än en tillfällig ungdomsrevolt, säger Ulf Bjereld.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida