Fläsket som serverades var helt bränt till den grad att det inte gick att äta. Foto: PrivatFläsket som serverades var helt bränt till den grad att det inte gick att äta. Foto: Privat
Fläsket som serverades var helt bränt till den grad att det inte gick att äta. Foto: Privat
"Det var oätligt. Det gick inte att servera. Det var hemskt", säger vårdbiträdet Maria Björklund, 22. Foto: Privat"Det var oätligt. Det gick inte att servera. Det var hemskt", säger vårdbiträdet Maria Björklund, 22. Foto: Privat

"Det var oätligt. Det gick inte att servera. Det var hemskt", säger vårdbiträdet Maria Björklund, 22.

 Foto: Privat
Peter Lundmark säger till Norran att "de ska gå till botten med hela saken". Foto: Carina Wallin/ skellefteå kommunPeter Lundmark säger till Norran att "de ska gå till botten med hela saken". Foto: Carina Wallin/ skellefteå kommun
Peter Lundmark säger till Norran att "de ska gå till botten med hela saken". Foto: Carina Wallin/ skellefteå kommun

Personalen slog larm – äldre fick bränt fläsk

Publicerad

När de äldre fick förkolnat fläsk att äta fick personal på ett äldreboende i Skellefteå nog.

Nu har de ledsnat på att klaga för döva öron.

– Det var oätligt. Det gick inte att servera. Det var hemskt, säger vårdbiträdet Maria Björklund, 22.

Det var ett par dagar innan nyårsafton som "kolbitarna" rullades in på Annagårdens äldreboende i Skellefteå. Helt svartbränt fläsk och potatis skulle de gamla få att äta. Men då fick personalen nog.

– Det är ofta vi får mat som är under all kritik, men just det här var droppen, säger vårdbiträdet Maria Björklund, som jobbar på äldreboendet.

Hon tillägger också att det brända fläsket inte bara kom till Annagården. Alla avdelningar hade fått liknande kvalitet på maten.

"Skrynkliga och gröna"

Hon berättar att de ofta får segt kött och grönsaker som är så dåligt kokta att de äldre inte kan tugga maten. Och korv som stekts dagen innan och sedan värms upp.

– Det kan vara väldigt dåligt. Korv som ser för jävlig ut, skrynkliga och gröna. Det är ofta det är dålig kvalitet, säger Maria Björklund.

Klagomålen från de boende kommer flera gånger varje vecka, enligt Maria Björklund. Ibland kan det även handla om att det är för lite mat.

– Det är ofta de gamla klagar på maten, det händer säkert fyra gånger i veckan, säger hon.

Tillsammans med arbetskamraten Daniel Falk skrev hon en debattartikel som de skickade in till lokaltidningen Norran, som var först att rapportera om saken. De hade ledsnat.

– Vi har ringt till köket och klagat flera gånger. Men det händer ju ingenting, det blir inte bättre, säger hon.

Måltidschefen: Inga stora problem

Till Norran säger kommunens måltidschef Peter Lundmark att de ska "gå till botten med hela saken" och åtgärda eventuella brister. Kökets restaurang Arom, som lagar maten till lasarettet och till kommunens boenden, tar kritiken på allvar, enligt måltidschefen.

– Fläsket i går var inte bra, det hade de misslyckats med, men där var råvaran inte bra. Sådant händer tyvärr ibland. Vi tittar på det och gör en ny upphandling. Men överlag har det inte varit några stora problem, säger Peter Lundmark till tidningen.

Han lovar också att ta kontakt med Annagårdens äldreboende.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag