Per Rudhamn registrerade mejladressen kundtjanst@comhem.se. Nu har han fått hundratals privata mejl från Comhemkunder i hela landet. "Jag får allt från kontonummer till hemliga inloggningsuppgifter", säger han.
Per Rudhamn registrerade mejladressen kundtjanst@comhem.se. Nu har han fått hundratals privata mejl från Comhemkunder i hela landet. "Jag får allt från kontonummer till hemliga inloggningsuppgifter", säger han.

Per, 29, har fått dina privata mejl

Publicerad
Uppdaterad
Här finns hundratals privata mejl till Comhem.
Alla som mejlat kundtjanst@comhem.se har hamnat hos Per Rudhamn, 29.
- Jag har fått kontonummer och hemliga datauppgifter, säger han.
För några veckor blev Per Rudhamn i Nässjö kund hos Comhem. I paketet med bredband och telefoni ingick en valfri mejladress. - Jag testade att registrera kundtjanst@comhem.se på skoj, jag trodde aldrig att adressen skulle gå igenom, säger han. Men det gjorde den. När han i går aktiverade sidan dröjde det inte länge innan mejl från Comhem-kunder strömmade in.

Hemliga uppgifter

- Det är allt från kritik till privata inloggningsuppgifter, säger Per Rudhamn. Han har vidarebefordrat mejlen till Comhem utan att öppna dem. Han har även erbjudit företaget att köpa loss adressen. - Men de verkar inte särskilt angelägna, säger Per Rudhamn. Comhem är en av Sveriges största leverantörer av tv, bredband och telefoni. I går satt ledningen i krissamtal. - Någonting har gått snett, det ska inte gå att registrera den här adressen, säger Jens Lundvall på Comhems pressjour. I dag ska företaget utreda vad som hänt. - Vi ser mycket allvarligt på det och ska göra vad vi kan för att spärra sidan, säger Jens Lundvall.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag