Philip Karlström, 20, kördes till sjukhuset i Karlskoga med proppar i lungorna – fick sova i förrådet. Foto: Privat
Philip Karlström, 20, kördes till sjukhuset i Karlskoga med proppar i lungorna – fick sova i förrådet. Foto: Privat

Patienterna fick sova i sjukhusets förråd

Publicerad

Philip Karlström, 20, kördes till sjukhuset i Karlskoga med proppar i lungorna.

När han väl blev inskriven fick han sova i ett rum med kartonger, gastuber och läkemedel, skriver nwt.se.

– Personalen sprang hela natten och hämtade mediciner, säger Åsa Karlström, 47, till Expressen.se.

Sent i tisdags kväll väckte Philip Karlström sin mamma och sa att han inte kunde andas. De åkte in till Karlskoga lasarett och det visade sig att han hade proppar i lungorna, trots sin unga ålder.

– De satte på honom en inläggningslapp och sköterskan sa att han säkert skulle bli inlagd. Men så fick vi åka hem i stället, säger Åsa Karlström.

Väl hemma blev Philip sämre och de åkte tillbaka till lasarettet, där han blev inskriven för natten.

– Det fanns inga platser så vi blev inkörda i det här lilla rummet med kartonger och gastuber, allt möjligt fanns det där. I rummet fanns också läkemedel och det var ont om plats, säger Åsa Karlström som fick sova på en landstingsfilt på golvet.

– Personalen sprang hela natten och hämtade mediciner.

Fick sova på läkarexpedition

Andra natten fick sonen ligga på en läkarexpedition. Och även om han fick plats i ett vanligt patientrum senare så ska det enligt Åsa Karlström ha varit andra patienter som då fick ligga i förrådsrummet och expeditionen.

Vad tycker du att man ska göra åt det?

– Det gäller att fundera på rekryteringen av folk och att tänka längre fram. Så här har det varit på somrarna, att de stänger ner. Det är som att de tror att folk inte blir sjuka när det är semester, säger Åsa Karlström.

Håkan Lindvall, verksamhetschef på kliniken för medicin och geriatrik, beklagar det som hänt och förklarar det med tillfälliga överbeläggningar.

– Det är hemskt tråkigt att det blev så här och vi ska göra allt vi kan för att något liknande inte ska upprepas, säger han till Expressen.se.

Det som Åsa Karlström uppfattade som ett förråd var enligt Lindvall ett behandlingsrum.

– I ett behandlingsrum förvaras en del material som personalen får gå in och hämta. Det är därför det har uppfattats som ett förråd, säger han.

Hur påverkar det patientens vård när något sådant här händer?

– Det är inte det optimala ur störningssynpunkt men i övrig vård ska ingenting brista, där ska de kunna få den vård och behandling de behöver, säger Håkan Lindvall.

– Den här sommaren har vi behövt dra ner på platserna mer än vad det var tänkt på grund av sjuksköterskebrist. Vi har inte kunnat rekrytera så många sommarvikarier som vi behövde.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag