"Jag tycker att det är fruktansvärt roligt", säger Tomas Widerlöv som står bakom den falska parkeringsboten.
"Jag tycker att det är fruktansvärt roligt", säger Tomas Widerlöv som står bakom den falska parkeringsboten.

"Parkeringsbot" var ett aprilskämt

Publicerad
Var tredje stockholmsbilist vaknade i dag upp till parkeringsböter.
Men lappen på rutan visade sig bara vara direktreklam från en fastighetsmäklare.
- Det är ett aprilskämt, men jag antar alla inte kommer tycka att det är så roligt, säger Tomas Widerlöv, delägare i mäklarföretaget som står bakom skämtet.
Enligt Stockholms stads parkeringsregister finns 31 000 parkeringsplatser i Stockholmsinnerstad. Natten till i dag försågs var tredje bil med en parkeringsbot. De 22 flitiga ”lapplisorna” delade alltså ut 10 000 lappar i Stockholm, och 5 000 i Uppsala.

Samma företag

- Den ser exakt ut som en vanlig parkeringsbot, för det är samma företag som har tillverkat de riktiga. Tittar man på baksidan så står det ”April, april”, och information om vårt företag, säger Tomas Widerlöv på Widerlöv & Co.
Tror du att folk tycker det är roligt?
- Ha ha, jag tycker att det är fruktansvärt roligt, men jag antar att folk kommer att bli arga först. Det blir man ju alltid om man får en parkeringsbot, säger han.
Av försiktighetsskäl var ”lapplisorna” noga med att inte lappa felparkerade bilar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag