Paolo Macchiarini friades förra året av Karolinska institutet i deras egen utredning av forskningsfusk. Bilden kommer från SVT:s dokumentär "Experimenten". Foto: SVT

Paolo Macchiarini friades förra året av Karolinska institutet i deras egen utredning av forskningsfusk. Bilden kommer från SVT:s dokumentär "Experimenten".

 Foto: SVT
Stjärnkirurgen experimenterade med konstgjorda luftstrupar. Bilden kommer från SVT:s dokumentär "Experimenten". Foto: SVT

Stjärnkirurgen experimenterade med konstgjorda luftstrupar. Bilden kommer från SVT:s dokumentär "Experimenten".

 Foto: SVT

Operationen ska inte ha testats på djur först

Publicerad

De nya avslöjandena i SVT:s granskning av härvan kring Paolo Macchiarini och hans experimentoperationer ska kontrolleras i den polisutredning som nu pågår.

– Man säger ju att i Sverige ska all vård vara i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Och det är det ju inte frågan om här eftersom det inte är forskat på djur, säger kammaråklagare Zilla Hirsch till Expressen.

I SVT:s Dokument inifrån, som sändes under onsdagskvällen, avslöjades fler detaljer rörande skandalen kring Karolinskas stjärnkirurg Paolo Macchiarini och hans experimenterande med konstgjorda luftstrupar.

Macchiarini friades förra året av Karolinska institutet i deras undersökning om han gjort sig skyldig till forskarfusk - trots att den oberoende granskaren som tillsatts, Bengt Gerdin, professor emeritus på Uppsala universitet, kommit fram till motsatsen.

Gerdin jämförde Macchiarinis forskningsuppsatser med det som stod skrivit i Karolinskas patientjournaler.

I Dokument inifrån berättade han vad han kom fram till.

– Det som beskrivs i uppsatsen är inte den sanning som finns i journalen, så den som läser uppsatsen läser inte sanningen.

Hade bara diskuterats internt

Trots det valde alltså Karolinska att fria stjärnkirurgen, då de hänvisade till nya inlägg från Macchiarino och hans medarbetare, men de inläggen hade då bara diskuterats internt bland Karolinskas ledning. Bengt Gerdin hade inte fått titta på dem.

När SVT-programmet Dokument inifråns reporter Bosse Lindquist går igenom dokument ser han inga förklaringar till rektorns och skolledningens beslut.

Tvärtom.

I en artikel, som handlar om Andemariam Teklesenbet Beyene från Eritrea, den patient som blev den förste att genomgå den historiska operationen, skriver Paolo Macchiarini att patienten ett år efter operationen hade en "nästan en normal luftväg". Dokument inifråns granskning visar något annat. På en film, tagen inifrån Beyenes strupe, tagen ett år efter operationen, ser man att luftvägarna var så gott som blockerad av sårvävnad och att höger lunga i princip var avstängd.

Opererades innan metoden testades på råtta

När reportern Bosse Lindquist ställer Macchiarini till svars, vill han inte svara på frågor om det.

Två och ett halvt år efter operationen dog Beyene och i SVT-programmet berättar hans änka att han led under hela den tiden.

Innan Beyene opererades fick han beskedet att metoden tidigare hade testats på djur. Men enligt SVT:s granskning fick minst fyra, troligen fem patienter plaststrupar, inopererade innan metoden testades på en enda råtta.

– Vi testade inte strupen före den första transplantationen. Det fanns ingen tid, säger Philipp Jungebluth, forskarassistent på Karolinska och en av de som jobbade nära Macchiarini, i Dokument inifrån.

Paolo Macchiarini: "Allra först gjorde vi försök på råttor"

Macchiarini hävdar det motsatta.

– Allra först gjorde vi försök på råttor, men de har inte publicerats än. De försöken gjorde vi före, säger kirurgen i programmet.

Enligt Dokument Inifråns granskning hittas dock inte de påstådda testen och inte heller några tillstånd för sådana test. När SVT konfronterar Paolo med detta säger han att testen i stället kan ha gjorts utomlands.

– Hur vet du att vi inte gjorde djurförsök i Ryssland? frågar han programmets reporter.

Ett dokument från 2013 visar att ansvariga från Karolinska institutet har påstått att det utförts djurförsök innan plaststruparna testades på människor. I dokumentet står det, enligt SVT, att "samtliga operationer föregåtts av alla nödvändiga labb- och djurförsök."

"Det pågår en polisutredning"

Johan Bratt, chefläkare på Karolinska universitetssjukhuset:

– Jag vill inte kommentera den frågan. Det pågår en polisutredning kring de här operationerna.

Totalt har tre patienter opererats på Karolinska med Macchiarinis metod. Två av dem är nu döda. Sammanlagt nio patienter runtom i världen har opererats med stjärnkirurgens metod och av dessa lever bara två, den ene av dem mycket svårt sjuk och i väntan på nya ingrepp.

Karolinska institutet har i sin egen utredning friat Paolo Macchiarini från forskningsfusk. Karolinska institutets rektor Anders Hamsten har hela tiden backat upp Paolo Macchiarini som fortfarande är anställd på institutet. Men i Sveriges Televisions Gomorron Sverige på torsdagsmorgonen sade rektorn hans förtroende för den världskände kirurgen ”rejält har naggats i kanten”. Nu är institutet berett att ompröva utredningen.

– Vi har konfronterats med data, som möjligen har undanhållits och inte har funnits tillgängliga i utredningen. Om de har relevans för utredningen är vi beredda att ompröva den, sade Anders Hamsten i Gomorron Sverige.

Grovt vållande till annans död

Polisutredning av de tre operationerna på Karolinska sjukhuset pågår, misstanken är grovt vållande till annans död och grovt vållande till kroppsskada.

Kammaråklagare Zilla Hirsch säger till Expressen att utredningen ska kontrollera de nya uppgifterna som framkommit i Dokumentär inifråns granskning. En av huvudfrågorna utredningen ska svara på är om sådana oprövade ingrepp ens får göras på svenska sjukhus.

– Jag tycker att det redan tidigare varit tydligt att det inte gjorts djurförsök på metoden. Man säger ju att i Sverige ska all vård vara i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Och det är det ju inte om frågan om här eftersom det inte är forskat på djur.

– Sen är frågan om sådana ingrepp får göras som det sista halmstrået för att rädda patienternas liv. Det är sådant och många andra frågor utredningen ska svara på, säger Zilla Hirsch till Expressen.

Utredningen kommer att ta tid, över ett år, enligt Zilla Hirsch.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida