Här skedde dödsolyckan. Den kan ha fångats på bild på Trafikverkets kameror skickas via direktlänk till polisen.
Här skedde dödsolyckan. Den kan ha fångats på bild på Trafikverkets kameror skickas via direktlänk till polisen.
Bron går över Södertälje kanal. Foto: Pontus Stenberg
Bron går över Södertälje kanal. Foto: Pontus Stenberg

Olyckan kan ha fångats på film

Publicerad

Vittnen ringer polisen och berättar om en trasig bom – en timme senare hittar polisen en bil i vattnet, ett fritt fall på närmare 30 meter.

Olyckan vid Motorvägsbron i Södertälje har under lördagen skördat fem människoliv.

Nu väcks frågor kring vad exakt som hände under natten, frågar som kan besvaras av de videoinspelningar som Trafikverkets kameror har gjort.

– Det skickas via direktlänk från oss till polisen, säger Katarina Wolffram, presstalesperson på Trafikverket.

Bron över Södertälje kanal har vanligtvis fasta tider då den öppnas. I vissa fall kan enskilda fartyg beställa broöppning, men så var inte fallet under den tidiga lördagsmorgonen.

Klockan 01.57 påbörjas broöppningen, och broarna står sedan öppna i prick 20 minuter.

– Broöppningen måste ske på minuten. Eftersom Trafikverket ansvarar för broarna har vi tillåtelse från dem att öppna dessa under fasta tider. 15 minuter innan broöppning kontaktar vi dem för att säkerställa att allt fungerar, säger Daniel Lindblad, pressansvarig på Sjöfartsverket.

Det är inte lika tydligt vad som händer under de 20 minuter då bron är öppen. Enligt vittnesuppgifter till Aftonbladet ska en bil ha passerat i full fart förbi de andra, stillastående, bilarna för att sedan försvinna i mörkret.

Svaret kan finnas på filmen

Var bilen tar vägen, och om det är den som under morgonen bärgades från botten av kanalen, är fortfarande okänt.

Men svaret kan finnas i Trafikverkets vägkameror.

Dessa finns uppsatta i anslutning till bron, och på videoupptagningen kan man eventuellt se vad som har hänt.

– Vi har sådana bilder men de skickas via direktlänk till polisen. Det är ett samarbete mellan två myndigheter för att underlätta deras utredningar, säger Katarina Wolffram.

Drygt 15 minuter efter att bron återigen har öppnats, vid 2.34, får polisen ett samtal. Personen som ringer meddelar att delar av en tidigare nedfälld bom ska ligga på marken.

Polisen beger sig ut för att se efter vad som har hänt, men bara åtta minuter senare, 02.42, hör en annan person av sig. Personen har sett en bil köra ner i vattnet i samband med broöppningen.

När polisen kommer fram till platsen tar det hela lite tid, men vid 03.27 meddelar man att man har hittat bilen i vattnet. Fallet från bron är drygt 26 meter.

100 meter bromssträcka

Vägbron är en så kallad lyftbro, vilket innebär att hela vägbanan lyfts upp, och skapar ett 15 meter högt hål där en bil lätt kan köra ner.

– Men bilen måste då ta sig förbi ett rödljus och två stycken bommar. Rödljuset och den första bommen är placerade drygt 100 meter från den rörliga, lyftbara delen av bron. Den andra bommen kommer senare, betydligt närmre själva avsatsen, säger Daniel Lindblad.

Han konstaterar också att Sjöfartsverket, i samråd med Trafikverket, har kommit fram till att inte var något fel på varken bommar eller signalsystemen under natten.

– Om bommarna inte är nedfällda går bron inte att öppna, så pass utvecklad är den här tekniken. En bil som har kört ner i vattnet måste således passera ett rödljus och två stycken nedfällda bommar, säger han.

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida