Foto: Carolyn Kaster/AP
 Foto: Carolyn Kaster/AP

Obama: Debatten som att åka tidsmaskin

Publicerad

Det är ett halvår kvar till valet men nu vässas näbbar och klor i USA.

Sedan det blev klart att Mitt Romney kommer att stå för motståndet i höst har president Barack Obama dragit i gång en våldsam offensiv.

- Att lyssna på debatten har varit som att åka i en tidsmaskin.

Med ett halvår kvar till presidentvalet i USA höjs temperaturen rejält. I tisdags blev det alla redan visste mer eller mindre klart: Mitt Romney kommer att ställas mot president Barack Obama i höst.

Och presidenten och hans stab vilar inte på hanen. Vicepresidenten Joe Biden gick i torsdags till hårt angrepp mot Romney i ett tal i New York. Han målade upp Romney som en ytlig, okunnig och farlig kandidat när det gäller utrikespolitiken - samtidigt som han försvarade Obamas meriter på området.

- Om du letar efter en bildekal som sammanfattar hur presidenten hanterat det vi ärvde, så är det ganska enkelt: "Usama bin Ladin är död och General Motors lever", sa Biden och gav sig även på Romney när det gäller hans snabbt skiftande åsikter.

- När Romney ger utryck för en åsikt kan vi vara säkra på att han nyligen, eller inom kort kommer att lufta den exakt motsatta åsikten.

Kontroversiell reklam

Inför årsdagen av Usama bin Ladins död , släpper presidenten en reklamfilm där den tidigare presidenten Bill Clinton prisar Barack Obamas svåra beslut att slå till i Abbottabad.

- Han visste vad som stod på spel. Tänk om det inte hade varit bin Ladin, tänk om de hade gripits eller dödats? Det hade varit katastrofalt, men han valde det hedervärda som gav det bästa resultatet, säger Clinton.

Frågan som ställs i reklamfilmen: Vilken väg hade Mitt Romney valt? Mitt Romney uttalade sig skeptiskt om att satsa pengar i jakten på bin Ladin under den förra presidentvalskampanjen.

Mitt Romney tillsammans med Rick Santorum, hans ärkekonservtiva motståndare i primärvalskampen.Foto: Jae C. Hong/AP
Att politisera dödandet av Usama bin Ladin är kontroversiellt och något presidenten uttryckligen inte har velat göra tidigare. Nu får han följaktligen hård kritik från Romneys läger.

- Det är sorgligt att se hur Obama och hans stab nu försöker använda en händelse, som för ett år sedan enade nationen, för att ännu en gång splittra oss. Det här är ett försök att få väljarna att rikta uppmärksamheten mot något annat än hans egna misslyckanden, säger Romneys kampanj i ett uttalande.

Tidsmaskin

Den senaste veckans attacker från Obamas sida tog inte slut där. Sent i går kväll höll Obama ett tal på en kvinnokonferens anordnad av Obamas egen kampanj. Där tog han upp debatten om preventivmedel och abort som har rasat inom det republikanska partiet en tid.

- Att lyssna på debatten har varit som att åka i en tidsmaskin. Republikaner i kongressen har gått så långt som att säga att arbetsgivare ska ha något att säga till om när det gäller kvinnliga anställdas privata sjukvårdsbeslut, sa presidenten.

- Jag blir alltid förbryllad av det här. Här har vi ett parti som säger sig vara så starka motståndare till regleringar. Detta är människor som påstår sig tro på frihet från statlig inblandning, men de verkar inte bry sig om det när det gäller kvinnors hälsa.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag