Skönhetstips och prylar

Allt om inre och yttre hälsa.

Sajten för alla vinnare

Här delas det ut superbonusar.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Storlek på text:
Skriv ut text
"KAN GÖRA BRA". I den nya Ica-reklamen presenteras funktionshindrade Jerry, butikens nya praktikant. Mats Melin från Glada Hudik-teatern spelar Jerry: "Jag vet inte riktigt vilka reaktioner som kan komma, men jag tror att den kan göra något bra", säger han. Foto: ICA SPELAR PÅ FÖRDOMAR. "KAN GÖRA BRA". I den nya Ica-reklamen presenteras funktionshindrade Jerry, butikens nya praktikant. Mats Melin från Glada Hudik-teatern spelar Jerry: "Jag vet inte riktigt vilka reaktioner som kan komma, men jag tror att den kan göra något bra", säger han. Foto: ICA SPELAR PÅ FÖRDOMAR.

Nya reklamfilmen väcker debatt: "Jag tror den kan göra något bra"

Annons:
FAKTA

Fler reklamfilmer som väckt debatt


I en reklam för Änglamark sprutade en servitör gift på restauranggästers mat. Syftet var att skapa debatt kring de besprutningsmedel som används. 

Apotekets Apoliva-reklam
har väckt debatt av det mildare slaget. Över 70 000 personer på Facebook menar att de skräms av reklamen.

En tysk reklam som skulle få unga att använda kondom väckte stor uppmärksamhet genom sina bilder på unga kvinnor som hade sex med Hitler, Stalin och Saddam Hussein. "Aids är en massmördare" var budskapet. Apoliva.

Här möter en förvånad Ulf och de andra i Ica-butiken den nya praktikanten, funktionshindrade Jerry.
Syftet med reklamfilmen är att spela på de fördomar som finns - och väcka debatt.
- Jag tror den kan göra något bra, säger Mats Melin, som spelar Jerry i filmen.

I Icas nya reklamfilm presenterar Stig en ny medarbetare för de andra. Chockade möter de utvecklingsstörda Jerry, spelad av Mats Melin från Glada Hudik-teatern.
- Alla ska få plats i samhället och vi vill lyfta fram de fördomar som många kanske känner. Det är det den första filmen handlar om, sedan kommer en fortsättning i nästa film. Vissa tycker att det är jättebra och andra undrar vad det är för något, säger Magnus Wikner, marknadschef på Ica Sverige.
FUB, Förbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning, har själva varit med och drivit på filmen.

Uppmanar till anställning

- Vi har varit med och agerat för att det här skulle bli till. Vi har ett samarbete med Ica som nu uppmanar sina föreståndare att anställa personer med utvecklingsstörning, säger Anna-Lena Krook, förbundsordförande, och fortsätter:
- Vi tycker att det här är jättebra som ett led i att förändra attityder och värderingar. Ungefär som med "En annan del av Köping".
Även Mats Melin tycker att filmen är bra.
- Det var roligt att jobba med de andra. Jag sa ja på en gång. Jag såg den i går och den var bra. Jag vet inte riktigt vilka reaktioner som kan komma, men jag tror att den kan göra något bra, säger han.
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
Annons:
Senaste nytt
NÖJE
Annons:
SPORT
BLOGG
ALLT OM RESOR
Annons:
Mitt kök
ALLT OM MODE
Annons:
REBECCA STELLA SIMONSSONS BLOGG
Annons:
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader