Vad tycker du om Nya Omtalat? Linnea Paulsson, 19, restaurangbiträde , Stockholm : Jag vill läsa mer om "rättvist". Det är något som tilltalar mig. Det känns som att det kommer handla om viktiga frågor och nyheter. Foto: Evelina Carborn Exp

Vad tycker du om Nya Omtalat?

Linnea Paulsson, 19, restaurangbiträde, Stockholm: Jag vill läsa mer om "rättvist". Det är något som tilltalar mig. Det känns som att det kommer handla om viktiga frågor och nyheter.

 Foto: Evelina Carborn Exp
Banu Salehi: Designen är fin! Alexandra Lagerqvist, 18, student, Uppsala: Mer humorgrejer och quiz! Amer Alruhaimi, 18, Student, Stockholm: Det är roligt att läsa på sajten. Foto: Evelina Carborn Exp

Banu Salehi:  Designen är fin! Alexandra Lagerqvist, 18, student, Uppsala: Mer humorgrejer och quiz! Amer Alruhaimi, 18, Student, Stockholm: Det är roligt att läsa på sajten.

 Foto: Evelina Carborn Exp
Fredrika Wistedt, 26, student, Stockholm : Den är mer lättöverskådlig. Men jag är lite trött på listor . Johanna Påhlsson, 21, student, Stockholm : Jag tyckte att den är väldigt mycket renare, alltså clean och enkel. Man hittar snabbt det man vill ha. Jag gillar listorna och jag gillar quizzen. Det är kul när det är enkla nyheter. Foto: Evelina Carborn Exp

Fredrika Wistedt, 26, student, Stockholm: Den är mer lättöverskådlig. Men jag är lite trött på listor . Johanna Påhlsson, 21, student, Stockholm: Jag tyckte att den är väldigt mycket renare, alltså clean och enkel. Man hittar snabbt det man vill ha. Jag gillar listorna och jag gillar quizzen. Det är kul när det är enkla nyheter.

 Foto: Evelina Carborn Exp
Amer Alruhaimi, 18, student, Stockholm : Jag tycker det är jätteintressant. Det är roligt att läsa på sajten. Jag vill läsa om nya filmer. Foto: Evelina Carborn Exp

Amer Alruhaimi, 18, student, Stockholm: Jag tycker det är jätteintressant. Det är roligt att läsa på sajten. Jag vill läsa om nya filmer.

 Foto: Evelina Carborn Exp

Nya Omtalat gör storsuccé!

Publicerad

Du kommer tappa hakan när du får syn på din favoritsajt.

Nya Omtalat går hem hos läsarna.

– Jag tycker att sajten är mycket renare, säger Johanna Påhlsson, 21.

Expressen lanserade viralsajten Omtalat förra sommaren. Någon vecka senare hade sajten miljonpublik av unga läsare – som främst läste artiklarna i sina mobiltelefoner.

Under det senaste året har Omtalat blivit en av Sveriges största mediesajter i mobilen. Över 1,5 miljoner unika besökare på en vecka är ett rekord från det gångna året.

Nu är det premiär för nya Omtalat och läsarna gör tummen upp.

Linnea Paulsson, 19, scrollar med sin mobil och fastnar vid det som på sajten kallas för "Rättvist", där vi skriver om människors rättigheter. Namnet fångar hennes intresse och hon börjar kika närmare på artiklarna.

– Jag vill läsa mer om "rättvist". Det är något som tilltalar mig, säger hon.

Både Ameer Alruhaimi, 18, och hans vänner brukar läsa artiklar på Omtalat. När han får se den nya sajten blir han ännu mer taggad på att följa flödet av nyheter och underhållning.

– Jag tycker det är jätteintressant och roligt, säger Ameer.

Nya Omtalat

Den nya versionen av Omtalat lanserades under tisdagen med ny färgglad design och flera nya funktioner. Berörande nyheter, humor, listor och underhållande quizzar får nu sällskap av krönikor, egenproducerad tv och poddar.

 

LÄS MER: Varmt välkomna till nya Omtalat!

 

Fredrika Wistedt, 26, och kompisen Johanna Påhlsson, 21, letar upp sina favoritartiklar på Omtalat. Listor och quiz hamnar snabbt bland favoriterna.

– Jag tycker att den nya sajten är mycket renare, säger Johanna.

Nyheter, relationer och rättighetsfrågor får ett lyft på sajten. Omtalat kommer dessutom skriva mer om ny teknik, sociala medier och appar.

Syftet med nya Omtalat är att nyheter och underhållning ska förmedlas på ett modernt sätt.

– Vårt tilltal gör att vi når grupper som annars kanske inte tar del av den traditionella nyhetsbevakningen, säger Johanna Odlander som är editionschef för sociala medier.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida