Tidigare hamnade äldreboendet Tallbohov i Järfälla i blåsväder. Nu får korttidsboendet Kastanjen hård kritik.
Tidigare hamnade äldreboendet Tallbohov i Järfälla i blåsväder. Nu får korttidsboendet Kastanjen hård kritik.

Nya larm om vanvård på Caremaboende

Publicerad
Uppdaterad
Sura och stressade sjuksköterskor, diabetiker som serveras godis och läckande urinpåsar som inte upptäcks av personalen. Så beskrivs tillvaron på korttidsboendet på Kastanjen i Järfälla.
Nu har ytterligare ett boende i Caremas regi hamnat i blåsväder.
Socialstyrelsen arbetar nu med fler än 150 tillsynsärenden mot vårdenheter som drivs av Carema, uppger TT.
Korttidsboendet Kastanjen i Järfälla, som drivs av skandalbolaget Carema, har anmälts för missförhållanden till socialstyrelsen.
Tidigare har larmrapporter kommit från äldreboendet Tallbohov i Järfälla. Anställda som Dagens Nyheter varit i kontakt med på Tallbohov har berättat om hur pensionärerna fått sova på golvet i flera månader efter att deras sängar gått sönder. Om hur det saknas tvål, toalettpapper, handsprit och hushållspapper på äldreboendet.
Järfälla kommun har beslutat att inte förnya avtalet med Carema gällande Tallbohov då verksamheten inte fungerat enligt hälso- och sjukvårdslagen.
- Det har funnits synpunkter på att det inte fungerat enligt hälso- och sjukvårdslagen. Kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska, MAS, har kommit med påpekanden som åtgärdats men sedan har nya brister dykt upp i omgångar, sa Marie Weckström, äldreomsorgschef i Järfälla, till DN i början av november.

Läckande urinpåse och godis till diabetiker

Nu slår anhöriga larm om situationen på boendet Kastanjen, också det i Järfälla. Bland annat har en av de boende serverats söta desserter, bullar och godis. När en närstående påpekade detta verkade det som att personalen inte var medveten om att personen var diabetiker.
En annan anhörig berättar i anmälan om hur man vid ett besök upptäckte att urinpåsen läckte. När detta påpekade svarade personal att stanken av urin kan komma från kroppen. Först efter att ha överbevisats byttes påsen ut. Men någon dusch efter missödet från påsen blev det inte. Personalen sa att kontaktpersonen som tar hand om duschningen inte var på plats denna dag.
Andra vittnar om att det saknas rutiner, hur det slarvas allvarligt med patientjournaler att personal är stressad och otrevlig.

Flera boenden kritiseras hårt

Carema har tidigare kritiserats hårt för kvaliteten på flera boenden i Stockholmsområdet. Hygienen på Tallbohov i Järfälla och Koppargården i Vällingby har varit undermålig, bemanningen för låg och flera gamla anses inte ha fått den vård de behövt. I Augustendal i Vallentuna kan boende tvingas ligga med nedbajsade blöjor i en och en halv timme på grund av personalbrist.

Uppe i 150 ärenden mot Carema

Enligt statistik från socialstyrelsen som TT tagit del av, innebär det att myndigheten nu arbetar med fler än 150 tillsynsärenden mot vårdenheter som drivs av Carema. Det handlar om allt från äldreboenden till vårdcentraler eller behandlingshem.
Av dessa 150 anmälningar är ett drygt 50-tal så kallade lex Maria- eller lex Sarah-anmälningar, det vill säga anmälningar där det är personalen på de olika vårdenheterna som har anmält.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida